Цензор.НЕТ

18.09.17 15:47
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Про законопроект №6556 і «страшну Нацгвардію»

14 вересня в Українському кризовому медіа-центрі відбувся брифінг з промовистою назвою «Загрози розширення повноважень Національної гвардії (законопроект №6556)», у якому взяли участь народні депутати України Олена Сотнік (фракція об'єднання «Самопоміч»), Ігор Луценко (фракція ВО «Батьківшина») та кілька осіб, відрекомендованих як експерти. Предметом обговорення став проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України», зареєстрований у Верховній Раді України 8 червня 2017 року під номером 6556 (автори - народні депутати України Микола Паламарчук, Віктор Король, Василь Яніцький, Антон Геращенко, Валерій Карпунцов, Віталій Барвіненко).

Головні тези заходу було викладено на плакаті, де йшлося (дослівно):

«Проект №6556 це:

надмірне розширення повноважень Національної гвардії України

створення приватної армії Міністра внутрішніх справ

загроза «військового» перевороту силами НГУ та «охорона» правопорядку із застосуванням військової техніки

наділення військовослужбовців НГУ поліцейськими повноваженнями

перетворення НГУ на новий Беркут (необмежене застосування сили до мирних протестувальників)

«кришування» видобутку бурштину

Закликаємо НЕ ГОЛОСУВАТИ за проект закону, який несе загрозу правам людини та порушує норми Конституції».

Загальне враження від брифінгу - його учасники мають хибну уяву про сучасний стан і службово-бойову діяльність Національної гвардії України, її підпорядкованість - і не потрудилися навіть зазирнути до чинного Закону України «Про Національну гвардію України» №876-VII від 13 березня 2014 року. У виступах НГУ змальовувалась як така собі «паралельна армія», з кращими, ніж у Збройних Сил України, підготовкою та озброєнням, і цей «військовий монстр» нібито зазіхає отримати поліцейські повноваження, щоб безкарно лупцювати мирних демонстрантів, запроваджувати у країні режим «а-ля Північна Корея», брати під контроль нелегальне видобування корисних копалин і готувати військовий переворот. Серед найяскравіших пасажів, наприклад, слова Олени Сотник: «Нацгвардія була тимчасово залишена як допоміжний орган для поліції, щоб допомагати ЯКИМОСЬ ЧИНОМ поратись з порушенням громадського порядку під час масових заворушень…».

Але прочитаємо уважно чинний Закон - підкреслюю, йдеться про нормативний акт, відповідно до якого вже четвертий рік існує, служить і ВОЮЄ Нацгвардія! У статті 1 зазначено, що НГУ «є військовим формуванням з правоохоронними функціями, що входить до системи Міністерства внутрішніх справ України…». Саме відповідно до ПРАВООХОРОННИХ функцій Нацгвардія вже сьогодні має поліцейські повноваження, зокрема гвардійці у разі залучення до виконання завдань з охорони громадського порядку мають право «здійснювати превентивні та поліцейські заходи примусу відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» (стаття 13). Більше того - військовослужбовці НГУ вже сьогодні мають право, наприклад, самостійно патрулювати і затримувати злочинців, а також «застосувати заходи фізичного впливу, зокрема прийоми рукопашного бою, для припинення злочинів та інших правопорушень, затримання осіб, які їх вчинили, подолання протидії законним вимогам військовослужбовців Національної гвардії України, якщо застосування інших заходів не забезпечує виконання повноважень, покладених на них законом» (стаття 16)! Отже, виявляється - «поліцейська робота» для НГУ - цілком звичний вид службово-бойової діяльності, про що опоненти законопроекту 6556, напевно, чомусь не здогадувалися?

Також пані Сотник продемонструвала погану обізнаність у завданнях, покладених на європейські жандармські формування, які є колегами і партнерами НГУ (про що свідчить факт прийому української Нацгвардії у міжнародну «Асоціацію сил жандармерії и поліції країн Європи і Середземного моря в статусі військової установи» (FIEP) - з жовтня 2016 року НГУ набула членства у цій поважній організації у статусі спостерігача). Цитую народного депутата Сотник: «Схожій європейський досвід є. Наприклад, у Франції жандармерія, вона по своїй суті є військовим формуванням. Але вона виконує трошки інші функції, вона має трошки інші повноваження, і давайте не порівнювати правову державу, все ж таки у Франції існує баланс фактично повноважень і прав людини, і в Україні ніхто у нас не захищений. Жодна людина не може бути захищеною перед Законом - ні в судах, ні у будь-який інший спосіб. Тому, я думаю, що посилання на такі практики треба завжди відштовхуватися від першого і ключового: чи є верховенство права у країні? У цій країні його немає, а відповідно, нема чого посилатися на європейські держави, поки ми не досягли цього рівня верховенства права…». Дивна логіка, яку мені важко збагнути: оскільки у нас нижчий, ніж у Європі «рівень верховенства права», то не варто захищати людей у формі поліції і НГУ, які, на відміну від демонстрантів, не мають вибору - виходити їм на акцію протесту чи не виходити?

Що здивувало і обурило найбільше: пані Олені довелося скористатися підказкою одного з однодумців, щоб правильно вказати, скільки саме бійців НГУ дістали смертельних поранень під стінами Верховної Ради України у останній день літа 2015 року від вибуху ручної гранати, хоча лише нещодавно, на чергову річницю трагедії на будівлі українського парламенту було відкрито меморіальну дошку з іменами цих чотирьох строковиків Нацгвардії. «Це була дійсно страшна історія. Але чи додаткові повноваження їх тоді могли врятувати? Я думаю - навряд чи. Це більше питання у той момент було до політиків, насправді і до поліції, яка мала б попередити ту ситуацію, до спецслужб… Я думаю, ми маємо відступати тут від емоцій і дивитися у реалії…», - зазначила Олена Сотник, явно не розуміючи, наскільки дискусійним є порушене нею питання, і наскільки болісно можуть сприйняти її слова рідні та однополчани загиблих гвардійців.

Наприкінці заходу його учасники пообіцяли «тиснути на владу» за допомогою звернень до закордонних партнерів України та… вуличних протестів (сподіваймося, вони будуть справді МИРНИМИ).

Спробуймо детальніше розібратися у тому, які новації містить законопроект 6556.

На думку авторів, до статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення варто внести доповнення, відповідно до якого посадовим особам НГУ під час охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки буде надано право складати протоколи про деякі адмінправопорушення, зокрема, за такими статтями КУпАП:

Стаття 51. Дрібне викрадення чужого майна;

Стаття 173. Дрібне хуліганство;

Стаття 174. Стрільба з вогнепальної, холодної метальної чи пневматичної зброї, пристроїв для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії в населених пунктах і в не відведених для цього місцях або з порушенням установленого порядку;

Стаття 175-1. Куріння тютюнових виробів у заборонених місцях (за винятком порушень, учинених у місцях, заборонених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради);

Стаття 178. Розпивання пива, алкогольних, слабоалкогольних напоїв у заборонених законом місцях або поява у громадських місцях у п'яному вигляді;

Стаття 180. Доведення неповнолітнього до стану сп'яніння;

Стаття 180-1. Порушення порядку перебування дітей у закладах, у яких провадиться діяльність у сфері розваг, або закладах громадського харчування;

Стаття 181. Азартні ігри, ворожіння в громадських місцях;

Стаття 181-1. Заняття проституцією;

Стаття 182. Порушення вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів щодо захисту населення від шкідливого впливу шуму чи правил додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях;

Стаття 184-1. Неправомірне використання державного майна;

Стаття 185. Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі поліцейського, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, військовослужбовця;

Стаття 195-6. Порушення порядку виробництва, зберігання, перевезення, торгівлі та використання піротехнічних засобів.

Доповнення до статті 264 КУпАП передбачає надання гвардійцям тих же прав щодо проведення особистого огляду і огляду речей, які наразі мають посадові особи Служби безпеки України, органів Національної поліції, органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, а також… воєнізованої охорони, цивільної авіації, митниці і органів прикордонної служби та інших органів.

Зміни та доповнення до законів України «Про участь України в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки» та «Про порядок направлення підрозділів Збройних Сил України до інших держав» носять скоріше «косметичний» характер (і начебто не викликають заперечень у опонентів). У разі схвалення змін до законів «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» і «Про боротьбу з тероризмом» Нацгвардія отримає статус учасника здійснення державної охорони (у межах компетенції і у взаємодії з Управлінням державної охорони України) та суб'єкта боротьби з тероризмом (зокрема, НГУ матиме повноваження щодо участь у затриманні терористів і їх знешкодження у випадках, коли їх дії реально загрожують життю та здоров'ю заручників, учасників антитерористичної операції або інших осіб) - це, напевно, теж не викличе заперечень?

Найбільше поправок очікується у Законі України «Про Національну гвардію України», зокрема, основні функції НГУ (стаття 2) пропонується викласти у трьох блоках: «у мирний час», «у разі введення надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях, виникнення надзвичайних ситуацій або кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України», «в особливий період або в разі введення воєнного стану». Передбачається введення таких окремих функцій, як «участь у боротьбі з тероризмом» та «у порядку, установленому Міністром внутрішніх справ України спільно із спеціально уповноваженими на те органами виконавчої влади і посадовими особами участь у припиненні незаконного видобутку корисних копалин загальнодержавного значення, здійсненні їх охорони» (варто нагадати, що підрозділи НГУ беруть участь у протидії нелегальному видобутку бурштину - Авт.); завдання «участь у припиненні масових заворушень» пропонується уточнити фразою: «у порядку, установленому Кабінетом Міністрів України», водночас функцію «участь у припиненні групових протиправних дій осіб, узятих під варту, засуджених, а також ліквідації наслідків таких дій в установах попереднього ув'язнення, виконання покарань» пропонується виключити із Закону.

Частину третю статті 2 чинного Закону, якою передбачається, що НГУ є основним суб'єктом з припинення масових заворушень, пропонується викласти таким чином: «Національна гвардія України є одним із суб'єктів з припинення масових заворушень», що автори мотивують тим, що НГУ не наділена повноваженнями щодо здійснення інформаційно-пошукової та інформаційно-аналітичної роботи, а також формування та користування базами (банками) даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС та інших органів державної влади (і це не єдиний випадок, коли йдеться аж ніяк НЕ про «розширення повноважень»! - Авт.).

У статті 9 докладніше викладено підстави проходження служби у військовому резерві НГУ та у військовому оперативному резерві НГУ першої черги (в особливий період). Крім того, стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком у Національній гвардії України, за їх письмовою згодою проводиться спеціальна перевірка в порядку, встановленому Законом України «Про запобігання корупції».

Дуже важливою новацією є доповнення Закону новою статтею 10-1, якою передбачено запровадження інституту запасу Національної гвардії України - до нього, за задумом авторів, зараховуватимуться громадяни України, які вислужили установлені строки служби і звільнені зі служби у НГУ, придатні за станом здоров'я до проходження військової служби в мирний або воєнний час і які не досягли граничного віку перебування в запасі - ці особи будуть перебувати на військовому обліку у військових комісаріатах і залучатимуться проведення навчальних зборів у визначеному законодавством порядку. На тлі набутого за час АТО досвіду комплектування «мобілізаційних» підрозділів, а також факту проведення у вересні 2017-го «пілотних» зборів резервістів, за підсумками яких у 1-ї Президентської бригади оперативного призначення НГУ з'явилася повнокровна резервна стрілецька рота, сподіваюся, ця частина законопроекту також не викличе заперечень у народних обранців?

Кількома новими підпунктами автори запропонували доповнити статтю 13 чинного Закону, що регламентує права військовослужбовців НГУ. Це зокрема, підпункт 1-2), який дозволяє проводити у випадках, установлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням у сфері охорони громадського порядку, забезпечення громадської безпеки, охорони об'єктів, що підлягають охороні НГУ (Цікаво, що у висновку Головного науково-експертного управління щодо цього пункту є зауваження: «вказані дії мають проводитись відкрито. В іншому випадку це може розцінюватись як спостереження за особою, річчю або місцем, що є видом негласних слідчих (розшукових) дій і має проводитись у порядку, передбаченому статтею 269 КПК України лише уповноваженими органами, до яких НГ не відноситься…» - Авт.).

Підпункти 1-3) та 1-4) містять положення щодо права гвардійців тимчасово обмежувати або забороняти доступ осіб (крім уповноважених службових осіб) на окремі ділянки місцевості чи об'єкти та обмежувати або забороняти рух транспорту і пішоходів на окремих ділянках вулиць та автомобільних доріг, зупиняти і оглядати з цією метою транспортні засоби. Ще в одному новому підпункті 12) вказано підстави, за яких військовослужбовці НГУ матимуть право проводити оточення (блокування) окремих районів (ділянок) місцевості, будівель та об'єктів - під час розшуку, переслідування і затримання осіб, які підозрюються у вчиненні кримінальних правопорушень, переховуються від органів досудового розслідування та суду, ухиляються від відбуття кримінального покарання, припинення незаконного видобутку корисних копалин загальнодержавного значення, припинення масових заворушень. А підпунктом 17) пропонується надати право саперам НГУ «проводити роботи з розмінування (виявлення, знешкодження та знищення) вибухонебезпечних предметів, що залишилися на території України після воєн, сучасних боєприпасів та підривних засобів (крім вибухових пристроїв, що використовуються в терористичних цілях) - на територіях та об'єктах Національної гвардії України», а також для здійснення бойової підготовки особового складу НГУ.

Серед змін, запропонованих до статті 15 Закону, що регламентує умови застосування фізичної сили, спеціальних засобів, зброї, озброєння, бойової та іншої техніки військовослужбовцями НГУ, найбільше критики з боку опонентів викликає нова редакція пункту 6 - цей текст варто навести повністю, щоб уникнути невірного тлумачення:

«Під час забезпечення військовослужбовцями Національної гвардії України охорони громадського порядку або під час їх участі у забезпеченні громадської безпеки під час проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій та інших масових заходів, що створюють небезпеку для життя та здоров'я громадян відповідна посадова особа, зазначена в абзаці першому частини четвертої цієї статті, визначає мінімальну безпечну відстань між військовослужбовцями Національної гвардії України, що виконують зазначені функції та учасниками масових заходів, яка б дозволяла забезпечити безпеку військовослужбовців Національної гвардії України та учасників масових заходів. За можливості ця відстань визначається на місцевості.

Усі особи, що намагаються скоротити вказану відстань, попереджаються в порядку, установленому частиною третьою цієї статті про заборону її перетину та можливе застосування до них спеціальних засобів.

У випадку скорочення особами, які вчиняють протиправні дії, вказаної відстані військовослужбовці Національної гвардії України мають право застосовувати до таких осіб спеціальні засоби без попередження…».

Як бачимо, справді МИРНИМ демонстрантам ця новація аж ніяк не загрожує, інша справа, якщо учасники масового заходу наприклад, вдадуться до агресивної штовханини - як це сталося, наприклад, під Верховною Радою 31 серпня 2015 року. У разі «спалаху пристрастей» уникнення «прямого контакту» натовпу зі строєм правоохоронців шляхом встановлення «мінімальної безпечної відстані» виглядає цілком логічним прийомом, спрямованим на запобігання трагічним наслідкам, і цей прийом цілком відповідає досвіду європейських колег (тих же французьких жандармів). А діячам, які вважають вуличні протистояння прийнятним елементом політичної культури, варто час від часу згадувати про чотирьох солдатів-строковиків НГУ, життя яких обірвали осколки гранати, кинутої безумцем - погодьтеся, це занадто висока ціна за можливість висловити свій протест з будь-якого приводу…

Серед новацій також варто звернути увагу на запропонований до статті 20 порядок затвердження зразків військової форми одягу НГУ та вимог до знаків розрізнення - їх пропонується затверджувати МВС України за погодженням з Міністерством оборони України (за чинним Законом, зразки обмундирування повинні розроблятися та затверджуватися Міністерством оборони України).

Окремого розгляду заслуговує тема подальшої діяльності та існування підрозділів НГУ, які виконують завдання з конвоювання засуджених, екстрадиції та охорони підсудних. У чинному Законі їх діяльність регламентується статтею 3-1 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення», з огляду на те, що ці завдання НГУ виконує відповідні функції НГУ «тимчасово до визначення на законодавчому рівні іншого суб'єкта виконання відповідних функцій». Напевно, з огляду на те, що «іншого суб'єкта» досі не визначено, автори законопроекту запропонували перенести в текст Закону все що стосується «Конвою», а саме, додати до функцій НГУ:

«Конвоювання осіб, узятих під варту та/або засуджених до позбавлення волі, до Верховного Суду, апеляційних судів з розгляду цивільних і кримінальних справ, місцевих загальних судів, відповідних установ виконання покарань, попереднього ув'язнення (крім гауптвахт) та ізоляторів тимчасового тримання, а також охорона їх у залі суду;

конвоювання осіб, узятих під варту та/або засуджених до позбавлення волі, під час їх екстрадиції;

участь у розшуку, переслідуванні і затриманні осіб, узятих під варту, осіб, засуджених до позбавлення волі або арешту, які втекли з-під варти…».

Особливо для народного депутата Сотнік, доповідаю: в дуже демократичній і європейській країні Франції охорону підсудних в залі суду покладено саме на Національну жандармерію, оскількі вважається, що жандарми, як військовослужбовці, виконають це завдання краще, ніж поліцейські...

Варто зазначити, що порядок виконання зазначених «конвойних» функцій, а також визначення порядку узяття та зняття з обслуговування Національною гвардією України судів, організації військових і спеціальних перевезень, перелік судів, а також установ виконання покарань, попереднього ув'язнення та ізоляторів тимчасового тримання, до яких НГУ здійснюється доставляння осіб, узятих під варту та/або засуджених до позбавлення волі, пропонується надати Міністерству внутрішніх справ України. Також до тексту Закону з «Прикінцевих та перехідних положень» перенесено порядок застосування кайданків (наручників - Авт.), службових собак, а також зброї під час конвоювання осіб, взятих під варту, засуджених та підсудних…

Наприкінці хочу нагадати народним обранцям та «експертам»: у Національної гвардії України - понад 200-річний історичний досвід службово-бойової діяльності, якщо ви не знали цього, то для ознайомлення, пропоную заглянути у відповідний (чинний) Закон України, або хоча б на ці сторінки «Ютьюбу», з яких ви можете дізнатись, де і як служать ВАШИ СИНИ:

https://www.youtube.com/watch?v=qEwY93seD4w (відео про діяльність Східного ОТО НГУ, датоване груднем 2015 року);

https://www.youtube.com/watch?v=HgMFuphsiwU (видео до 2-ї річниці НГУ, 2016 рік);

https://www.youtube.com/watch?v=KVgYH1765OM (ТБ-передача з серії «Хоробрі серця», де досить чітко демонструється - «добровольці з Майдану» давно ЗПЛАВИЛИСЯ в одне з «кадровими вєвєшниками», і ім'я генерала Кульчицького для них - СВЯТЕ… ).


Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику