Цензор.НЕТ

06.11.18 10:19

Обережно – корупційні міни!

мины,разминирование

На цьому тижні, у вівторок Верховна Рада планує розглянути чотири різні законопроекти, що стосуються організації протимінної діяльності в Україні.

Досить дивним є вже те, що на п’ятому році війни нарешті вирішили розглянути це питання. Адже за інформацією Міністерства оборони України за ці роки на від мін і снарядів на Донбасі загинули майже 500 цивільних осіб, серед них – 21 дитина. Остання трагедія сталася 30 вересня на непідконтрольній Україні території в Горлівці. Від розриву міни загинули троє підлітків у віці 13-15 років, ще одна десятирічна дитина отримала важкі поранення.

З початку бойових дій було виявлено понад 290 тисяч вибухонебезпечних предметів і очищено 25 тисяч гектарів території. І це лише незначна частина того смертельного знаряддя, що насправді знаходиться у землі багатостраждального Донбасу. За попередніми підрахунками спеціалістів, територія, яку слід очистити від мін, становить близько 700 тисяч гектарів.

За оцінкою фахівців ООН та Женевського міжнародного центру з питань гуманітарного розмінування, з огляду на досвід світових конфліктів один рік війни потребує до 10 років проведення розмінування. Станом на початок 2018-го орієнтовна вартість робіт із розмінування на Донбасі становила близько 800 млн доларів США. І з кожним днем війни ця сума зростає.

Закордонні інвестори та організації готові вкладати кошти у проекти з гуманітарного розмінування в Україні за умови встановлення в державі зрозумілих для них правил, які відповідають міжнародним стандартам.

Йдеться про визначення правових засад протимінної діяльності в Україні та чіткий розподіл відповідальності за формування політики з цього питання та безпосередню координацію виконання робіт.

Небагато нинішній уряд дає приводів для позитивного оцінювання його діяльності. Але у випадку із законопроектом про протимінну діяльність Кабінет Міністрів України дотримав усіх необхідних процедур і прийняв необхідні рішення. Зокрема, за допомогою експертів ООН та Женевського міжнародного центру з питань гуманітарного розмінування Міністерство оборони України розробило у взаємодії з іншими органами виконавчої влади проект відповідного закону та у жовтні 2016 року, після розгляду в уряді, передало його до парламенту.

У цьому документі закріплюється роль Міністерства оборони як національного органу України з питань протимінної діяльності та впровадження міжнародних стандартів протимінної діяльності, яку воно фактично виконує з 2013 року.

Також законопроектом передбачається утворення оперативного органу протимінної діяльності, який здійснюватиме планування, координацію, контроль і, в окремих випадках, реалізацію проектів із розмінування.

За Кабінетом Міністрів залишається право здійснення державного регулювання у сфері протимінної діяльності, реалізація загальнодержавних програм у цій сфері, визначення порядку акредитації, оцінки відповідності та сертифікації підприємств та організацій, що залучаються до протимінної діяльності та здійснення моніторингу проведення операцій із розмінування.

Однак поки що віртуальні, але в майбутньому цілком реальні державні та спонсорські кошти на розмінування затьмарюють свідомість окремих народних обранців. Тому урядовий проект закону № 5189-1, який більше року пролежав у Верховній Раді без руху, був зрештою у жовтні 2017 року знятий з розгляду. На тому позитив у роботі уряду стосовно законопроекту й закінчився. Кабмін самоусунувся від подальшої роботи, звільнивши дорогу корупційним оборудкам. Одночасно був знятий альтернативний проект № 5189 опозиційного нардепа Андрія Кісельова, який, очевидно, забувши про реалії та претендуючи на ексклюзивне право на регіон Донбасу, ще у вересні 2016 року зареєстрував свій законопроект з цього питання.

Відтоді триває тяганина з розробкою нового документа, яка насправді є жорсткою боротьбою різних політичних сил за майбутній ресурс.

Під страхом піти у небуття після виборів у наступному році та втратити доступ до "годівниці" окремі провладні парламентарі наполегливо й безсоромно вибудовують майбутні корупційні схеми, щоб гарантувати собі безбідне існування на багато десятиліть вперед. Їм байдужі кров і смерті людей – жага наживи застеляє очі.

Претензії на цей ресурс має парламентський комітет з питань національної безпеки і оборони, який очолює народофронтівець Сергій Пашинський. Дійсно, кому ж, як не йому, у притаманній цьому політику манері нагадати, "хто в домі хазяїн".

Тому під керівництвом Андрія Тетерука – однопартійця та за сумісництвом голови підкомітету з питань соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей, Пашинський у повній відповідності до законів партійної конспірації розгорнув роботу над новим законопроектом № 9080-1. До участі в ній не залучалися основні суб’єкти протимінної діяльності – Міністерство оборони України та Державна служба з надзвичайних ситуацій. Разом з тим, до розробки законопроекту було запрошено Володимира Петраченкова, директора приватної компанії ПрАТ "Трансімпекс", очевидно, як майбутнього бізнес-партнера.

Зазначеним законопроектом передбачається всі права з управління операційною діяльністю передати новостворюваному центральному органу виконавчої влади – центру протимінних операцій. Проблема полягає в тому, що у зазначеного органу немає власних сил та засобів для виконання робіт із розмінування. Для виконання цього завдання він повинен залучати саперів із Міністерства оборони України та Державної служби надзвичайних ситуацій. Що, вочевидь, не входить до планів розробників схеми, які розглядають як виконавців робіт із розмінування виключно приватні підприємства. Автоматично у цьому випадку вартість здійснюваних робіт значно зростатиме, через закладений "відкат" за отримання права на їхнє проведення.

Ще однією корупційною складовою законопроекту є передбачена видача ліцензій операторам протимінної діяльності з боку центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку.

Також у планах – створення комісії з питань акредитації та моніторингу – колегіального органу у складі національного органу з питань протимінної діяльності, який, як і будь-який контрольний орган у цій країні, матиме свою частку в оборудках.

При правильній розстановці відповідних керівників схема запрацює особливо ефективно для своїх організаторів.

У конкурентній боротьбі бере участь ще один законопроект – № 9080-3. Його розробники – народні депутати Олег Недава (БПП), Сергій Шахов (депутатська група "Воля народу") та Антон Кіссе (депутатська група "Партія "Відродження").

До речі, цей документ практично повторює законопроект Пашинського – Тетерука. За винятком того, що для формування державної політики у сфері протимінної діяльності створюється Національне агентство з питань протимінної діяльності – постійно діючий міжвідомчий колегіальний орган, який створює Кабінет Міністрів України.

Ця пропозиція є нісенітницею, що не відповідає чинному законодавству України, яке визначає повноваження центральних органів виконавчої влади.

Третій законопроект – № 9080, який розглядатиме парламент, підготувала група депутатів, яку очолює Мустафа Наєм. Однак цей документ є дуже слабким по суті та містить низку суттєвих помилок, що зводить нанівець його шанси бути прийнятим.

Заради справедливості слід згадати і про четвертий законопроект – № 9080-2 "Про особливості державної політики у сфері протимінної діяльності". Його автором є народний депутат від "Самопомочі" Павло Кишкар. Цей документ по суті є реанімованим урядовим законопроектом, який найбільше відповідає меті організації протимінної діяльності в Україні.

Хто переможе в цих перегонах, з’ясується вже незабаром. Стане в Україні від цього безпечніше чи вкотре переможе корупція?

Олександp Поліщyк, генерал-майор запасу, військовий дипломат, член партії УКРОП

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику