Цензор.НЕТ

26.11.18 08:04

Санкції проти РФ - дієве виконання

Майже місяць тому я написала блог під назвою «Проти лому є прийом» (https://m.censor.net.ua/blogs/3088393/proti_lomu_priyiom), в якому мова йшла про можливі схеми «обходу» санкцій, які Україна ввела проти РФ та пов’язаних компаній.  Як і обіцяла, я звернулась із запитами в РНБОУ, Комітет ВРУ з питань Національної безпеки та оборони також в СБУ. Логіка звернень - такі «обходи» становлять загрозу національній безпеці, і я просила відповідні структури розібратись, вжити заходів і повідомити про це. 

РНБОУ моє звернення перенаправила, відповідно, в Кабмін, зокрема в Міністерство економічного  розвитку і торгівлі та в Укрзалізницю. В мінекономіки, якщо коротко, то роз’яснили наступне: підтвердили необхідність захисту національних інтересів, перерахували обмеження, які Україна ввела відносно торгівлі із ВАТ «Молдавський металургійний завод» та обов’язковість їх виконання, відповідно до закону України. Та логічно зазначили, що мінеконом розвитку, в межах своєї компетенції, не має можливості проаналізувати факти, які наведенні у моєму зверненні. 

В «Укрзалізниці» історія схожа,  у своїй відповіді кажуть про те, що знають про санкції, та що компаніям, які внесені до переліку,  послуги не надають. Підказують, що за додатковою інформацією варто звертатись на митницю, і, що вжиття відповідних заходів до компаній знаходиться поза межами компетенції ПАТ «Укрзалізниці». 

На підставі зібраних СБУ матеріалів Нацполіція зареєструвала кримінальне впровадження. А в комітеті Нацбезпеки та оборони, розуміючи, що випадок «обходу» не поодинокий, думають про системний підхід до вирішення проблеми. Про все по - порядку. 

Від початку прийняття закону «Про санкції» в Україні введені персональні обмеження проти 1759 громадян та майже 786 проти юридичних осіб. Це легко можна знайти на сайті офіційного інтернет - представництва Президента України. 

Та створюються ці списки дуже нелегко. Відповідно до закону «Про санкції» обмеження вводить Президент України, підтримуючи Рішення РНБОУ.  Проект рішення готує Кабмін. Чиновники мають зібрати дані, які ідентифікують фізичну чи юридичну особу, викласти дії і факти, які підтверджують наявність підстав для застосування санкцій. Потім ще кропітка робота - готується супроводжувальна записка, в якій має йтись про обґрунтування можливості досягнення мети застосування санкцій, обґрунтування здатності санкцій чи змін до них усунути або зменшити негативні наслідки дій, порушень, що стали підставою для застосування санкцій, посилання на резолюції ГА та РБ ООН, рішення та регламенти Ради ЄС, очікувані позитивні та негативні наслідки застосування санкцій. 

Це величезний обсяг інформації, який, щоб підготувати, хтось має моніторити всю цю історію регулярно. І коли наш «герой-чиновник» (по іншому людину складно назвати), все це зібрав і оформив відповідним чином, для нього, починаються «пекельні кола» узгоджень. Узгоджують ці документи із Мінфіном, Мінекономрозвитку, МВС, СБУ, МЗС, Мін’юстом та державними органами, до повноважень яких належить забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері, яка стосується застосування санкцій. Всі учасники також можуть додати щось своє, і тому кіл узгоджень може бути кілька. І так само в цих узгодженнях можуть критись і корупційні ризики, бо кожен із учасників «узгодження», якщо захоче, може зробити вигляд, що не має відомостей про діяльність чи факти, що можуть бути підставою для застосування санкцій. І тоді усі намагання нашого «героя» взагалі нічим не закінчаться. 

Повертаючись до прикладу із придністровським ВАТ«Молдавський металургійний завод», туди, незважаючи на санкції, у вересні цього року вітчизняне ТОВ «ТЕК «УКР-ТРАНС» відновило поставки металобрухту з використанням у якості посередника новоствореної молдавської компанії «NOVOSTAL PRIM»  SRL із станцією призначення «МАТЕУЦЬ» (що у 8-ми км від самого придністровського заводу). Поки я вивчала це питання, я натрапила на інформацію, що у серпні цього року капітанією Херсонсього морського порту та ДПС України встановлено заборону, щодо виходу з акваторії порту морського судна «Mekhanik Pogodin» (власник - російське АТ «ВЕБ Лізінг», до якого застосовані санкції « блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватись та розпоряджатися належним їй майном»). Та з метою уникнення вищезгаданих санкцій та забезпечення виходу морського судна  з територіальних вод України, 20.08.2018  АТ «ВЕБ Лізінг» передало право власності на вказане судно до ТОВ «В.Ф. Транкер». На теперішній час ТОВ «В.Ф. Транкер» є єдиним власником вказаного судна. Дане товариство не перебуває під санкціями, обмеження щодо розпорядженням його майном на території України відсутні. І що мають робити у такому випадку правоохоронні органи? Кабінет міністрів? РНБОУ? Або заново збирати докази і розпочинати процедуру введення санкцій вже проти нової компанії? А поки горе- схемщики просто створять нову. Або все ж треба створювати реальний дієвий механізм моніторингу та покарання за невиконання санкцій. Щоб запобігати порушенням та організувати системний підхід. 

У рішенні РНБОУ  від травня цього року про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) написано, що Кабмін має разом зі СБУ та Нацбанком забезпечити реалізацію і моніторинг ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). Подати у місячний термін пропозиції, щодо внесення змін до законодавчих актів України, стосовно удосконалення процедури застосування, реалізації і моніторингу санкцій. Та виявилось, що жодного документу, який би зобов’язував когось вести моніторинг чи іншу діяльність з виявлення підстав для застосування санкцій,  Кабмін так і не  створив. Є точечні намагання співробітників правоохоронних органів якимось чином все ж зафіксувати явні порушення санкцій та вплинути на умовного порушника в межах закону. Але це не є ефективно. 

Український досвід удосконалення системи моніторингу та контролю за санкціями не є унікальним, схожі проблеми є в різних країнах. Думаю, багато хто пам’ятає ситуацію із Сіменс. Тоді Росія поставила і встановила закуплені газові турбіни цієї компанії в АР Крим. Довгі суди, які в Росії, ясна справа, нічим не закінчились. Потім дипломатичні скандали, більше санкцій для Росії і т.д.. Тому ця тема є живою і для країн ЄС, Великобританії та в США. 

Україна, яка разом із усім світом в плані «втихомирення» Росії, крім інших інструментів, вибрала ще й економічні санкції, має зробити все, щоб вони були дієвими. Системний моніторинг за їх виконанням та покарання для всіх порушників - запорука їх дієвості.  Явно має бути якась добре налагоджена взаємодія мінекономіки, мінфіну (податківців, митників, фінмоніторингу), прикордонників, СБУ із Нацполіцією та МЗС. Координувати це  через Кабмін або апарат РНБОУ, або МЗС - питання. Та в будь якому випадку це треба робити, і, якщо Кабмін не справляється із рішеннями такого рівня, саме час для винесення цього питання на розгляд комітету ВР з питань Нацбезпеки та оборони.  

UPD: Сьогодні Комітет ВРУ з питань Нацбезпеки та оборони одноголосно вирішив  звернутись до Кабміну, Нацбанку, СБУ та ДФС із вимогою надати звіт про виконання рішення РНБОУ від 02 травня 2018 року про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій). 

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику