Цензор.НЕТ

28.11.18 18:46

Контролер над контролерами: Як розпочинає роботу ДБР

27 листопада Державне бюро розслідувань (ДБР) офіційно розпочало свою роботу: створено центральний апарат, 7 територіальних управлінь, присягу склали 300 слідчих, були зареєстровані перші кримінальні провадження. З цього дня - прокуратура втрачає повноваження з досудового розслідування злочинів,крім тих, що вже розслідує.

ДБР буде розслідувати злочини правоохоронців, суддів та чиновників, а також військові злочини. Це буде єдиний орган в країні, який зможе розслідувати катування.

Наразі бюро має приблизно третину слідчих, чого, за словами Романа Труби, вистачить для початку роботи. Для початку, проте не на повну потужність. Поки у нового правоохоронного відомства ще багато проблем, про які Роман Труба згадував й на пре-конференції з приводу початку роботи (урочисті заходи довелось скасувати через воєнний стан та захоплення українських моряків).

У найближчі місяці буде доукомплектовуватись інші посади (загалом у бюро буде працювати 1,5 тисячі людей), налагоджуватись робота з підрозділами процесуального керівництва прокуратури і т.д.

За словами експертів, є і інші проблеми: необхідно розібратись із розслідуванням військових злочинів (проти порядку несення військової служби).  Наприклад, експерт УМДПЛ Євген Крапивін вважає: цілком ймовірно, що цивільних слідчих ДБР просто не будуть пускати на територію військових частин.

У найближчий час доведеться ухвалювати і зміни до Закону про ДБР, про які забули спочатку. Наприклад, наразі ДБР не може самостійно прослуховувати фігурантів справ, набрати оперативні підрозділи.  У бюро немає можливості притягнути до дисциплінарної відповідальності своїх працівників. Докладніше про прогалини закону ми писали тут.

Досі у керівництва ДБР триває конфлікт щодо 27 посад із зовнішньою конкурсною комісією (Роман Майданик, Наталія Бернацька, Микола Паламарчук та інші).

Зрозуміло, що навіть новому органу не вдасться швидко та якісно змінити відношення до правоохоронної системи України з її корупцією, бюрократичними перепонами, неефективною системою розслідувань. Але головне, щоб у керівництва бюро було бажання та уявлення про те, як змінювати цю систему. Наразі директор ДБР Роман Труба на більшість питань відповідає, що, мовляв, дайте час для формування статистики та аналітики. Щоб ми і голова бюро не забули обіцянки, які були дані на відкритті ДБР, приводимо цитати з промови Романа Труби з брифінгу 27.11 за основними темами:


Початок роботи

27 листопада 300 слідчих Державного бюро розслідувань розпочали роботу. Одночасно запрацювали центральний апарат та сім територіальних управлінь Бюро, які поширюють свою діяльність на всю Україну. Слідчі Генеральної прокуратури мають час на завершення існуючих проваджень – його досить, щоб зібрати докази та передати справи в суд.

Оперативні підрозділи не сформовані

За однаковий час внутрішні комісії ДБР провели конкурси на 674 посади та обрали 500 працівників. Зовнішня комісія обрала лише 27 переможців конкурсу на керівні посади, при цьому, з порушенням законодавства. У нас досі немає жодного керівника сектору чи відділу. Ми починаємо роботу без оперативних працівників. І за це зовнішня комісія не несе відповідальності.

У чинному Законі України «Про Державне бюро розслідувань» є технічна помилка – серед переліку посад працівників ДБР немає оперативного працівника. Через це ми не можемо оголосити конкурс та створити відповідні підрозділи. На жаль, з травня цього року Верховна Рада не повертається до внесення змін до закону.

Наразі ДБР стає залежним від колег, які нам підслідні. Я не хочу давати цьому оцінку, але переконаний, що лише власними силами ми можемо проводити оперативно-розшукову діяльність і нести за неї всю повноту відповідальності.

Оперативно-розшукова діяльність

В законі передбачено всього два підрозділи, вони перебувають в управлінні внутрішнього контролю. Це підрозділи, які можуть проводити розшукову діяльність, але це проблема. Всіх працівників управління внутрішнього контролю обирає зовнішня комісія. Були запропоновані зміни до законодавства, щоб ці повноваження передати внутрішнім комісіям. Однак закон у другому читанні не прийнятий. Питання залишається невирішеним.

Перші призначення

27 листопада я підписав указ щодо призначення перших чотирьох переможців конкурсу на керівні посади в ДБР: це керівник Хмельницького територіального управління; керівник управління забезпечення діяльності; керівник кадрової роботи; начальник управління режимно-секретної роботи ДБР.

Як ви знаєте, попередньо зовнішня конкурсна комісія з відбору кандидатів у ДБР рекомендувала мені призначити 27 керівників територіальних управлінь та структурних підрозділів центрального апарату ДБР. Утім я відмовився від затвердження цих людей на посаді через те, що комісія знищила результати проходження переможцями конкурсу поліграфу.

Тим не менш, я розумію, що кандидати не винні в тому, що комісія порушила законодавство. Вони звернулися з проханням провести щодо них ще одно дослідження за допомогою поліграфу, що і було зроблено. З одного боку, ця процедура виходить за межі конкурсу, з іншого – захищає права кандидатів. Отже, я вирішив врахувати матеріали другого поліграфу під час ухвалення кадрового рішення

За результатами другого поліграфу не були затверджені 4 переможця попереднього конкурсу (це керівники Львівського та Миколаївського територіальних управлінь, керівник першого слідчого управління центрального ДБР, керівниця структурного підрозділу центрального апарату (відділу роботи зі ЗМІ).

Перші провадження

27 листопада слідчі ДБР зареєстрували перші кримінальні провадження за ч.3 ст. 368 Кримінального кодексу України за фактом можливого отримання неправомірної вигоди та за фактом можливого отримання неправомірної вигоди у великих розмірах працівниками правоохоронних органів. Нагадаю, що ДБР буде розслідувати лише ті провадження, які реєструє самостійно, не завершуючи розслідування справ органів прокуратури.

   Підслідність ДБР

 Я так не вважаю (чи треба звужувати підслідність ДБР, - ред.), тому що ми зможемо говорити про ефективність тільки після певного аналізу. Звичайно, 300 слідчих – це не та кількість, яка дозволить говорити про ефективну роботу, повернення довіри громадськості до правоохоронної системи. Я хочу говорити тільки цифрами. Але я в перший день роботи не готовий говорити про певну статистику. За результатами роботи протягом трьох місяців я готовий привести аналітику тих кримінальних проваджень, які будуть відкривати у бюро, і тільки потім будемо робити висновки. Я впевнений в одному: роботи буде більше, ніж достатньо.

Неналежна перевірка

Після мого рішення про 27 кандидатів почались певні напади на мене та членів моєї сім’ї. Серед напрямків цієї «роботи»: звернення жо суду щодо неналежної перевірки.  У 2015 році ГПУ провела щодо мене люстраційну перевірку, було чітке рішення: Труба не потрапляє під очищення влади. По-друге, при призначенні мене на посаду директора ДБР я проходив люстраційну перевірку. Адміністрація президента зробила висновок: директор ДБР не потрапляє під дію про очищення влади.

Суд надав оцінку кожній  проведеній перевірці, взяв на себе повноваження органів, які ці перевірки проводили і спростував їх: суд не може цього робити. Більше того, він поставив під сумнів судові рішення, які були прийняті його ж колегами. Це рішення не набуло чинності. Я готую апеляційну скаргу. Хочу запевнити: це рішення не вплине на моє призначення та посаду.

Скасування рішень у судах

Один з основних принципів – дотримання принципів законності. Я чітко впевнений, що не було допущено жодних порушень, які могли б вплинути на ефективність роботи та ставили під сумнів питання захисту ДБР. Всі наші дії законні.

Приміщення

Керівництво робить все для того, щоб у майбутньому ми були у приміщенні, яке стане символом ДБР. Ми ведемо роботу, щоб у 2019 році переїхати у приміщення на проспект Перемоги. Ми розпочали роботу з виготовлення проектної документації. На початку року оголосимо конкурс на проведення ремонтних робіт. На теперішній час центральний апарат розташований на вул. Симона Петлюри 15, це неідеальне приміщення. Всі територіальні управління мають приміщення, в яких будуть розташовані слідчі бюро. Не всі вони відповідають технічним вимогам, але ми проводимо роботу.

Розслідування по президенту

Ви знаєте, що запуск роботи ДБР очікувався близько 20 років. Це був довгий шлях. В 2012, 2015 році були визначені суб’єкти, які будуть підслідні бюро. Є певні посади та статуси, які повинні мати гарантії – деякі працівники судової системи, нардепи, президент. Я вважаю, що це правильні норми.

  Конфлікти

Формування та робота нового правоохоронного органу повинна відбуватись з дотриманням вимог закону. Я не міг розпочинати роботу, коли зовнішня комісія порушила конкурсний відбір. Мої дії були направлені тільки на повернення діяльності комісії у правове поле.

Чи є категорії осіб, які хочуть мати вплив (на ДБР – ред.)? Звісно. Моє завдання: залишитись незалежним, у будь-якому випадку не потрапляти під ті чи інші політичні впливи.

Ситуація всередині колективу робоча. Є певні розходження, але вони не будуть впливати на роботи та результати ДБР.

Захист свідків

Захист свідків, захист працівників ДБР здійснюється підрозділом, який мав бути створений у ДБР. Але на сьогоднішній час підрозділ ще не створений, але ми над цим працюємо. Поки будемо звертатись до наших колег з інших правоохоронних органів.

Зміни до законодавства

Ми розуміли, що закон потребує доопрацювань, внесення змін та уточнень. Але тут повинен бути професійний підхід. Тому нами була зайнята позиція: внести кілька технічних правок у закон, щоб ми почали ефективно свою роботу Саме це було нашою метою щодо внесення змін у закон. Ми з літа розпочали роботу залучення фахівців, експертів, громадськості, щоб побачити, яких змін потребує бюро. Така робота проводиться. Потім будемо говорити детальніше. Сподіваємось, що в цьому році, або на початку наступного народні депутат приймуть у другому читанні законопроект щодо технічних правок.

Тетяна Курманова, Центр інформації про права людини

Фото: прес-служба ДБР

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику