Цензор.НЕТ

26.12.18 02:02

Що зробила Верховна Рада у 2018?

Шановні українці!


Закінчується 2018 рік, тому можна підбити підсумки роботи Верховної Ради України за останні 12 місяців. Зрадофілам скажу одразу - певний аналіз помилок буде, але в кінці, після позитиву прийнятих рішень.


Отже, ключові комплексні законодавчі ініціативи, на мою думку, є наступні:

Закон про національну безпеку

Закон про Вищий антикорупційний суд

Закон про дипломатичну службу

Закон про валюту

Закон про протимінну діяльність

Закон про забезпечення прозорості у видобувних галузях

Закон про стратегічну екологічну оцінку

Кодекс з процедур банкрутства, а також десятки інших змін.


Більшість вищеперелічених ініціатив відповідають кращим міжнародним стандартам, та узгоджені з нашими ключовими міжнародними партнерами. Приміром закон про нацбезпеку покликаний реформувати нашу армію та наблизити її управління до кращих практик країн НАТО. Натомість він потребує втілення, а також прийняття амбітних “галузевих” законів як то нової редакції Закону про Службу безпеки України, про розвідувальну діяльність. Теж саме стосується й антикорупційного суду - хоч прийняття закону і відкрило нам фонди МВФ та ЄС, але найважливішим є саме ефективність даного органу в боротьбі з корупцією.


Закон про валюту був особливо очікуваним, оскільки дає можливість НБУ лібералізувати та модернізувати зашкарублий валютний ринок - прямий дороговказ для інвестора, для припливу капіталу! Важко уявити, але до прийняття закону ринок керувався декретом Кабміну від 1996 року…


Ми запровадили законодавчі рамки для прозорої та ефективної приватизації. Вже зараз дрібна приватизація відбувається через відкриті електронні торги. Готується приватизація великих об’єктів, яка, всупереч заявам критиків не відбувається “з молотка”, хоч і стає предметом політичної боротьби між різними групами впливу.  


Верховній Раді у 2018 році вдалось призначити максимально “аполітичного” очільника Національного Банку України, а також призначити новий склад Рахункової Палати України, склад Центральної Виборчої Комісії. Оновлений склад Рахункової Палати дозволить нарешті почати інституційну реформу цього органу згідно нового закону, який ми прийняли 2 роки до цього. Ціною цих позитивних рішень на жаль стала руйнація незалежної процедури обрання та політизація Уповноваженого з прав людини - з цим нам на жаль доведеться жити наступні 5 років. Ми призначили Міністра у справах ветеранів, який має політичний вплив та спроможний ефективно розгорнути діяльність відомства. Попри дискусії щодо доцільності ще одного міністерства, ми маємо спадок війни, коли держава повинна показати турботу та увагу.


Верховна Рада впродовж 2018 року провела зміну Міністра фінансів України. Попри доведену ефективність в реформі держфінансів, був звільнений з політичних мотивів Олександр Данилюк. Проте Мінфін не залишився в “підвішеному” стані. Верховна Рада призначила “на постійно” Оксану Маркарову, команда якої посилилась кваліфікованими заступниками. Команда Оксани довела ефективність через безпрецедентно раннє прийняття держбюджету 2019, забезпечення програми Stand-by з МВФ, отримання фінансування від Єврокомісії та Світового банку, успішне голосування в Раді законів щодо бюджетного планування, виходом на ринки запозичень для забезпечення безперебійного фінансування держбюджету.


Верховна Рада України в 2018 році законодавчо визнала Російську Федерацію країною-агресором, а також законодавчо впорядкувала проведення операції об’єднаних сил при боротьбі з агресором. Ми зупинили дію договору про дружбу та співробітництво з РФ, а також вперше в історії України застосували введення режиму воєнного стану у відповідь на відкриту збройну агресію сил РФ проти України.


Верховна Рада в першому читанні прийняла проект Виборчого кодексу, який пропонує реформу виборів до Верховної Ради через процедуру відкритих списків. Робоча група опрацювала близько 4 тис. правок та підготувала документ до розгляду в профільному комітеті до другого читання.


Верховна Рада врегулювала питання “євроблях”, намагаючись збалансувати інтереси різних груп.


Ми прийняли масу технічних законів, багато з яких наближають нас до стандартів ЄС, як от про органічне виробництво, дерегуляцію, безпеку харчових продуктів, управління зоною відчуження, управління фінансовими ринками та відновлення кредитування, управління житлово-комунальним господарством та ін.


Кабмін та ВРУ втримали позиції у впровадженні медичної реформи. Ми не нашкодили (ще й продовжили закупівлю ліків через міжнародні організації), а команда Супрун попри шалений опір продовжила реформу. Корупціонери та медична мафія цілий рік усіма можливими способами намагалися завадити процесу, але обламали списи. Тому є шанс, що у 2019 реформа досягне точки безповоротності.


Ну і звісно ж - Православна Церква України! Наша, рідна! Верховна Рада України підтримала звернення до Вселенського Патріархату, а також забезпечує законодавчі рамки для діяльності інших церков та конфесій.


Що ми не зробили? Багато чого справді залишається на останній рік каденції ВРУ.


Ми не вдосконалили податкове законодавство та адміністрування податками, не реформували відомство (чи вже два відомства), яке опікується доходами та зборами - ДФС та митну службу. Попри певний прогрес в автоматичному поверненні ПДВ, податківці та митники далі тероризують бізнес, збираючи хабарі.


Ми на жаль не позбавили СБУ невластивих їй функцій боротьби з корупцією та економічними злочинами. На це не вистачило політичної волі при прийнятті закону про нацбезпеку, і це наш “борг” на останні рік для “профільного” закону про СБУ.


Закон про концесії так і не був прийнятий вцілому, а все ще опрацьовується в комітетах попри те, що ЄБРР, ЄІБ та багато міжнародних інвесторів стоять в “черзі з мішками грошей”, готові будувати наші автобани, розбудовувати морські порти, аеропорти, будувати швидкісні залізниці, реалізовувати енергетичні проекти.


Реформа виборчого законодавства під великим питанням попри проведену роботу. В залі ВРУ не відчувається політичної волі на її прийняття.


Створення ТСК щодо вбивства Катерини Гандзюк та нападів на громадських активістів показало, що правоохоронна та судова системи в Україні не пройшли очищення, не стали ефективними. Відсутність верховенства права залишається однією з перепон для іноземних інвестицій в Україну.


В царині екологічного законодавства неврегульованим є питання відходів. Україна захлинається в смітті, і попри правильні стратегії поводження з відходами, прийняті Мінприроди, потрібне законодавство повинне бути прийняте Верховної Радою в 2019.  


Ми не обмежили та/чи не зняли депутатський імунітет. Народні депутати на жаль все ще не слугують взірцем дотримання законів та морально-етичних норм для суспільства, зловживаючи цим привілеєм.


Ми так і не запустили цивілізований ринок землі. Це чи не найбільша поразка українського парламенту. Продовживши мораторій на 2019 рік, ми фактично “розписались” у власній неспроможності.


Попри прийняті прогресивні закони в минулі роки про енергофективність (фонд), про ринки газу та електроенергії, ми все ще бачимо монополізм на цих ринках, недостатність інвестицій та відсутність масової енергомодернізації. Добре, що хоч спромоглись прийняти за основу законопроект про заміну “зеленого тарифу” на більш ефективний для системи механізм аукціонів. Важливо зробити цей закон якісним та рівним для всіх гравців при розгляді до другого читання.


І ще дуже важливий аспект - реформа децентралізації. Попри те, що процес створення ОТГ був удосконалений та прогресує через прийняті нами технічні закони, ми все ще не маємо нової версії “конституційних” змін, а також вирішення питання існування районів, питання субсидіарності та функціонування державних адміністрацій.


Таким чином роботу Верховної Ради я особисто можу оцінити на тверду четвірку з п’яти балів. Ми навчились працювати в складних, строкатих політичних реаліях, коли багатьом політ силам кортить кинутись в передвиборчий вихор. Але мені водночас дуже шкода, що багато рішень ми не прийняли в 2016-2017 роках (адже могли, і повинні були!). Таким чином суспільство не зможе в повній мірі оцінити результати втілюваних нами змін. Ми піддали складні та важливі реформи атакам популістів та реваншистів, які за підтримки корупціонерів можуть отримати на наступних виборах достатньо сил, щоб зруйнувати наші досягнення.


І найбільший виклик для 2019 року - я не бачу консолідації реформаторських сил, щоб стати на захист проєвропейських змін в державі.


Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику