Роман Безсмертний політик, віце-прем`єр-міністр України (2005), претендент на посаду Президента

Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Боротьба з корупцією: чому воно не їде і що робити

3396 31
Боротьба з корупцією: чому воно не їде і що робити

За останні роки в Україні створено чимало антикорупційних органів. НАБУ, НАЗК, САП, ДБР, почато роботу по Антикорупційному суду. Здавалось би – ну все, стільки органів і ресурсу кинуто на боротьбу з корупцією, тепер її точно подолають. І наче все є: відповідне законодавство, штатна структура, бюджет для цих органів. А воно не їде - і все.

Чому? Причина в тому, що зміни проведені лише поверхово. Допущена помилка у самому фундаменті. Можна створити ще три НАБУ і чотири НАЗК, але результату не буде. Бо все будується на старій інституційній основі. Так ми корупцію не подолаємо.

Фонду держмайна і Антимонопольному комітету – повноваження

Проблема в тому, що антикорупційну боротьбу в Україні намагаються починати із подолання наслідків. Але найперше, що потрібно зробити, - це усунути причини. Основою корупції є надмірна монополізація. Я проти того, щоб п’ятеро олігархів, більшість з яких живуть за кордоном, диктували українцям захмарні тарифи, високі ціни на продукти, і що найгірше – вказували, за кого з політиків треба голосувати.

Корупція знищується конкурентним середовищем. Що важливо – в самій Конституції України закріплені два органи, які мають бути запобіжниками монополізму. Це Фонд держмайна і Антимонопольний комітет. На практиці це дві абсолютно неповноцінні, недієві структури. Кастрати, не побоюсь цього слова.

Ви за останні роки чули, щоб ці органи проявили себе хоч якимось чином? Чи, може, згадаєте прізвища їхніх керівників. Не згадаєте, бо їхній статус такий, що у них по сім няньок.

Стаття 85 Конституції України визначає, що голови ФДМ і АМКУ призначаються Верховною Радою за поданням прем’єр-міністра. Закони «Про Антимонопольний комітет» і «Фонд держмайна» прописують, що ці два органи підзвітні та підконтрольні Президенту і парламенту.

Виходить що? Керівники цих органів бояться зайвий раз поворухнутись, бо до них тут же можуть дзвонити як не з Банкової, то з Грушевського, то будь-хто із депутатів.

При цьому реальних повноважень для боротьби з монополізмом, попри те, що ці органи закріплені в Конституції, у них немає. Без здорової конкуренції у нас не буде розвитку ані в політиці, ані в бізнесі, ані в державних справах. Тому найперше, з чого треба починати боротьбу з корупцією, - це надати повноваження Фонду держмайна і Антимонопольному комітету, посилити статус цих органів і забезпечити їм можливість виконання цих повноважень.

Монополістів, а значить олігархат, вбиває конкурентне середовище. Конкуренція забезпечується правильною інституційною моделлю держави.

Нові антикорупційні органи – в Конституцію  

Тепер підходимо до другої складової боротьби з корупцією – подолання наслідків. З цим покликані боротися НАБУ, НАЗК, САП, ДБР та Антикорупційний суд. Їхня поява – це добре і важливо. Але коло замикається, бо вони: а) не прописані в Конституції, а отже незахищені; б) ніколи не здатні будуть виконати своїх функцій, якщо не запрацюють адекватно Фонд держмайна і Антимонопольний комітет.

Отже, в Україні створена ще одна група євнухів (зупинимось на цьому слові). Не здивуюся, якщо знайдеться розумник, який звернеться в Конституційний суд з поданням про антиконституційність дій нових антикорупційних органів. І все рухне в один день.

Тому вважаю, що нові антикорупційні органи мають бути захищені Основним законом. І це теж має стати частиною інституційного перезаснування держави.

Ще один запобіжник корупції – двопалатний парламент

Але якщо ми живемо з думкою, що у новий антикорупційний орган наберемо молодих і геніальних людей із зарубіжною освітою, які посадять усіх корупціонерів, - то обманюємо самі себе. Вони можуть мати прекрасні знання, дипломи, досвід, але і цього виявиться замало. В українських реаліях важко уявити собі 30-річного антикорупціонера, який засудить старого досвідченого динозавра, що виповзає, наприклад, з Верховної Ради.

Антикорупційна боротьба має бути  посилена інституційною перебудовою парламенту. Я залишаюся прихильником двопалатної моделі. Нижня палата парламенту має налічувати 300 депутатів, обраних за двотуровою мажоритарною системою. У Верхній палаті повинно бути 150 парламентарів, обраних від регіонів прямим голосуванням. Ключовим антикорупційним органом має бути антикорупційний комітет у складі Верхньої палати парламенту. Необхідною складовою також має стати Палата Суду, яка матиме повноваження проводити судові процедури щодо вищих чиновників держави.

У молодих хлопців та дівчат з новостворених антикорупційних органів при вигляді навіть народного депутата піджилки трясуться. Чи вони можуть засудити прем’єр-міністра? В українській традиції патерналізм річ страшна. Це означає, що у Верхній палаті повинна бути група людей, яка має здійснювати суд над вищими чиновниками. Йдеться про фахівців віком, скажімо, за 55 років з відповідною юридичною підготовкою, яким нічого втрачати, крім свого авторитету. Це мають бути люди, яким від життя, крім правди та істини, нічого не треба.

Звісно, до представників Верхньої палати мають бути додаткові вимоги: освітні, фахові, вікові. Це – свого роду обраний Ареопаг, найавторитетніший владний орган, підім’яти який не зможуть навіть найбільш непередбачувані обставини.

Готовий починати з себе

Жодні інституційні зміни не будуть дієвими, якщо не буде політичної волі на боротьбу з корупцією з боку вищого керівництва держави. Все починається з першого кабінету. Тому я готовий, у разі перемоги на президентських виборах, щоб відповідні органи прослуховували мої розмови, мали доступ до інформації про те, з ким і де я зустрічаюся. Мені нема чого приховувати. Але цього я буду вимагати і від інших посадовців та державних чиновників. Займаєте посаду – будьте готові надати письмову згоду на проведення щодо вас негласних дій без рішення суду! Покажіть чистоту своєї діяльності.

Має бути жорстка підзвітність осіб, наділених владними повноваженнями, перед суспільством. А для тих, хто винен у корупційних злочинах, - невідворотність покарання та заборона в подальшому обіймати посади в органах державної влади.

На жаль, корупцію в Україні часто вважають однією із основних складових суспільних традицій. З нею навіть змирилися. Суспільство звикло до корупції, сприймаючи її як частину менталітету. Впевнений, що маючи політичну волю, можна провести інституційні зміни, які мінімізують її вплив на життя держави. Корупція долається гратами і відповідальністю. 


Топ комментарии
+13 Галина Темирова ba27c95c
Вот думаю: надо создать сайт "Лучшие судьи и прокуроры Киева" с фотографиями, указанием телефонов, расценок и перечня оказываемых услуг, что бы народ больше не парился через адвокатов. Боротьба з корупцією: чому воно не їде і що робити - Цензор.НЕТ 8895
показать весь комментарий
06.03.2019 11:09
+6 Николай Ветров 57d4d184
В России на 140 млн. населения 450 депутатов.
В Украине на 40 млн. - тоже 450 депутатов.
Не многовато ли "слуг народа", сидящих у него на шее?
Даже 300 депутатов это много, максимум 200 депутатов и 100 представителей областей.
Все, 300 человек это предел.
Надо уменьшать расходы госбюджета.
показать весь комментарий
06.03.2019 13:41
+6 Valentyn Prymachenko ae8c68ee
Здравия вам! Я сейчас вам обьясню на своем примере что такое Частная Собстаенность и как она работает в США. Я решил купить новую машину. Приехал на Дилер Тайота и мне предложили варианты как этого бренда так и чужого. Мне понравилась Шевроле импала с 10 тысячами пробега. Цена стояла 17500 тысяч. Мне дали на ней проехаться и взять покататся пару дней чтобы принять решение. У меня было своих 5 штук. Я приехал через пару дней на машине с женой и сказал- я даю вам хороший дацн пеймент но хочу дешевле. Продавей уходит и приходит главный менеджер по продажам и говорит- вы даете 5 штук, отлично я могу вам продать эту машину за 15 тысяч. Это максимальная скидка на эту машину. Мы удармлм по рукам я им дал деньги они тут же оформили кредит на оставшуюся часть на 72 месяца по 235 долларов пеймента под 3.9 процентов годовых.
Точно так же проходят закупки оружия в США. У них нет Оборонпрома! Они размещают конкурс на какой то вид вооружения и основные частные компании учавствуют в конкурсе по разработке оружия с заданными параметрами. И Пентанон как заказчик выбирает из представленных образцов наиболее оптимальный вариант - цена качество, выхрдные характеристики. И размещает заказы на производствах этих компаний. Государство- это клиент который платит деньги! Вы мою мысль поняли? Но никто из этих компаний не работает в ноль или в убыток- а работает с рыночной рентабельностью. Поэтому в США априори нет корупции в оборонке и есть Джавилины или Рапторы. Это я по поводу мародерства!!!!
показать весь комментарий
06.03.2019 16:20