Цензор.НЕТ

20.03.19 08:11

Фініш митниці. Який він

Фініш митниці. Який він

До кінцевого реформування фіскальної служби лишилось не так вже і багато часу – за 2 тижні податковий та митний напрямки розділяться та будуть існувати окремо. І я хотів би підбити короткі підсумки роботи служб перед тим, як відбудеться реорганізація. І сьогодні поговоримо про митницю.

Для того, аби повноцінно та реально розуміти, яка ситуація сьогодні на митниці, можна проаналізувати дослідження EBA, які щороку вивчають показник Митного індексу. Цей показник складається з трьох підпоказників, кожен із яких відповідає за певний напрямок та блок – це робота «Єдиного вікна», системи запровадженої у минулому році, рівень корупції у митних органах та якість митних послуг для бізнесу.

Середній показник складається та вимірюється за результатами опитування: в середньому це 90 респондентів – митних експертів, які напряму майже щодня співпрацюють з митницею. Вони оцінюють роботу органу за трьома категоріями і виставляють відповідні бали (до 5). Позначка «3» вважається нейтральною. Такий «індекс» вимірюється двічі на рік, останнє опитування проводилось наприкінці лютого 2019 року.

Результати цього опитування залишилися невтішними і на рівні попереднього періоду взагалі не змінилися (попереднє опитування проводилось в середині 2018 року). Показник тоді був 2.91, а сьогодні – 2,92. Як бачите, попри зроблену роботу з боку фіскалів, рівень сервісу для представників бізнесу не росте і продовжує знаходитися у негативній площині.

Що конкретно погано?

Корупція – одна із найболючіших проблем не тільки цього органу. Лишилась вона на тому ж рівні, що була і минулого року, принаймні так вважає 35,6% від опитаних митних експертів.

Наступний показник – сервіс та якість наданого сервісу на митниці. Попри те, що 42,6% опитаних скоріше або повністю задоволені якістю митних послуг та професіоналізмом посадових осіб, з якими вони взаємодіють на митниці, 40,2% виявилися абсолютно незадоволеними. Виходить, що опитані дуже поляризовані, адже середнього відношення до сервісу немає, і як це розцінювати, поки що не зрозуміло, і за якими критеріями працівники митниці розцінюють своїх клієнтів для надання послуг – теж J

Що ж стосується тих респондентів, які були опитані та незадоволені сервісом, то найбільші труднощі у них викликали: проходження митного контролю через недосконалу систему фітосанітарного, радіологічного контролю, а також обтяжливий контроль товарів у дерев’яній тарі. До того ж, бізнес скаржився на затягування процесу митного оформлення, необґрунтовані запити на надання додаткових документів.

Що стосується системи «Єдиного вікна», то з цього приводу у опитаних теж були неоднозначні відповіді – 54,1% експертів були задоволені роботою системи «Єдиного вікна» та відмітили спрощення та прискорення проходження митних формальностей. Але 16% були незадоволені, тож усунення недоліків та налагодження більш ефективної роботи системи лишається актуальним питанням.

Також неодноразово з початку року бізнес зіштовхнувся із ситуацією зупинки митного оформлення вантажів на митниці. Коли митники отримали нові критерії ризику щодо визначення середнього показника митної вартості в системі АСАУР, та затримують вантаж з продукцією, де задекларована митна вартість нижче. Така затримка коштувала бізнесу грошей, а митниці – репутації. Це теж одна з проблем, на яку неодноразова скаржились представники бізнесу. І, здавалось би, митники могли передбачити таку затримку, але ні.

Такі затримки та такий сервіс з боку митниці є неприпустимими, адже вони ставлять під загрозу довгострокове планування економічної діяльності компаній, сильно шкодить репутації митниці. Зараз, як самі бачите, бізнес знаходиться в очікуванні якісних змін не тільки на папері.

Сподіваюсь, що по завершенні реорганізації фіскальної служби якість комунікації між контролюючими органами та швидкість змін у митних органах відчутно зростуть. А поки чекаємо – можливо, за пів року показники того самого опитування будуть кардинально інші.


Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику