Цензор.НЕТ

22.03.19 19:10

В погоні за техоглядом

Останні місяці в суспільстві і пресі піднялась бурхлива хвиля обговорень та обурення щодо проблем із проходженням обов’язкового технічного огляду. Звучить багато критики, наклепу, зауважень і запитань. І у всіх них «крайніми» роблять чиновників та владу. Але давайте розберемось, чи дійсно влада винна у ситуації, в якій опинились частина підприємців, що надають послуги проходження техогляду та перевізники, яким такий техогляд необхідно зробити. 

У даному блозі я хочу відкинути емоції і чітко розповісти про те, що насправді передувало такій ситуації, яка вона зараз, хто спекулює на даній проблемі та в чиїх інтересах.

Спочатку трохи передмови:

Обов’язковому щорічному технічному огляду на даний час підлягає весь комерційний транспорт, який здійснює перевезення вантажів та пасажирів з метою отримання прибутку. Зокрема автобуси, маршрутки, таксі та вантажівки, які ми бачимо щодня на автомобільних дорогах.

Як система працювала раніше:

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 № 137 «Про затвердження Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів» юридичні особи або фізичні особи - підприємці, визначені як суб’єкт проведення обов’язкового технічного контролю (ОТК) транспортного засобу, до 01 січня 2019 року здійснювали обов’язковий технічний контроль на підставі атестата акредитації отриманого відповідно до Закону України “Про акредитацію органів з оцінки відповідності” або свідоцтва про атестацію отриманого відповідно до Закону України “Про метрологію та метрологічну діяльність”. 

У 2014 році Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність», який набрав чинності 1 січня 2016 року. Даним Законом було призупинено діяльність свідоцтва про атестацію. В свою чергу, щоб не створювати ажіотаж, було надано три роки перехідного періоду з метою приведення у відповідність до законодавства всіх документів. Отже, суб’єкти ОТК мали право працювати на підставі свідоцтва про атестацію та достатньо часу для проходження акредитації в Національному агентстві з акредитації України.

Свідоцтво про атестацію видавалось з метою засвідчення компетентності підприємства проводити вимірювання. 

А атестат про акредитацію засвідчує, що відповідний орган з оцінки відповідності є компетентним не тільки проводити вимірювання, а і сертифікацію, випробування та інспектування, що необхідно для підтвердження відповідності безпечності транспортних засобів. Така практика була запозичена в країнах ЄС з метою створення умов для визнання результатів проведення ОТК країнами Європейського Союзу. 

Водночас, слід зазначити, що відповідно до Угоди між Україною та країнами Європейського Союзу, Україна взяла на себе зобов’язання стосовно імплементації до законодавства вимог Директиви 2014/45/ЄС від 03.04.2014 «Щодо періодичних перевірок придатності до експлуатації колісних транспортних засобів та їх причепів», якою передбачено діяльність пунктів технічного контролю, як акредитованих органів оцінки відповідності.

Під час акредитації встановлюється компетентність персоналу, відповідність документального оформлення процедури оцінювання, наявність відповідного матеріального забезпечення (приміщень, обладнання, засобів вимірювальної техніки, тощо).

Разом з цим, необхідно зазначити, що НААУ проводить акредитацію компетентності органу оцінки відповідності лише в межах заявлених цим органом та на його розсуд достатнім для проведення ОТК.

В той же час, наказом Мінінфраструктури від 26.11.2012 № 710 визначені вимоги та методи до проведення обов’язкового технічного контролю, а постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 № 137 чітко встановлено обсяги такої перевірки.

З метою дотримання вищезазначених вимог Мініфраструктури уповноважене здійснювати аналіз компетентності персоналу органу з оцінки відповідності його технічно-матеріальної бази. 

У 2017 році Урядом запроваджено фотофіксацію проведення обов’язкового технічного контролю, що унеможливило фіктивне проведення технічних оглядів. Такі ініціативи Уряду були сприйняті частиною пунктів ОТК негативно,бо вони звикли виписувати протоколи «на коліні» чи «по дзвінку». Вони всіляко намагалися вплинути на Уряд через громадськість, народних депутатів України та посадовців, прикриваючись лозунгами «про надмірний тиск на бізнес», «додаткові витрати для бізнесу», «виникнення колапсу у транспортній автомобільній системі».

Після введення зазначеної норми 38% пунктів технічного огляду призупинили свою діяльність, але частина, після приведення матеріально - технічної бази відповідно до вимог законодавства, відновила роботу.

Водночас зменшилась фальсифікація проведення ОТК, а саме: без надання транспортного засобу або підміни транспортного засобу створились умови для її виявлення, що свідчить про оправдане рішення Уряду. 

Яка ситуація зараз

З 1 січня 2019 року закінчився трирічний перехідний термін і закон вступив у дію. Як з’ясувалось, з 440 пунктів обов’язкового технічного огляду акредитовані лише 138 пунктів ОТК або 31% від загальної кількості раніше існуючих. 

Це призвело до повторення ситуації 2017 року, після запровадження фотофіксації, коли частина пунктів ОТК, нарікаючи на упереджену діяльність НААУ, Мініфраструктури та Головного сервісного центру МВС, намагаються вплинути на прийняті рішення Уряду.

Зокрема, 23 січня 2019 року, Урядом прийнято постанову № 46 (вступає у дію з 01.05.2019), якою було внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України № 137 в частині запровадження відеофіксацій процесу проведення обов’язкового технічного огляду, електронної радіомітки, яка надасть змогу контролювати проходження обов’язкового технічного контролю без зупинки транспортного засобу, а також визначено, що орган з оцінки відповідності з метою проведення технічного огляду повинен мати атестат про акредитацію, який підтверджує компетентність випробувальної лабораторії в обсягах, визначених у законодавстві.

Такі зміни запроваджуються як найкраща практика країн ЄС, які вже успішно їх використовують та досягли значних показників у зменшенні аварійності та впливу на екологію.

Але ми маємо значний супротив.

Працівниками Мінінфраструктури під час розгляду документів здійснюється аналіз повідомлень суб’єктів господарювання, які мають намір здійснювати обов’язковий технічний контроль щодо компетентності персоналу стосовно забезпечення вимог до перевірки конструкції та технічного стану транспортного засобу. Це необхідно робити для того, щоб пункти ОТК були спроможні перевірити та не допустити на дороги небезпечний транспорт.

У другій половині 2018 року до Мінінфраструктури почали масово звертатися підприємці щодо перевірки документів для проведення ОТК, але з великою кількістю помилок, відсутністю всіх необхідних документів або недостовірною інформацією.

Так, підприємці продовжують подавати повідомлення в яких заявляють бажання проводити ОТК для всіх категорій транспортних засобів М, N, O, L разом із спеціалізованими, таким як: перевезення школярів, небезпечних вантажів, великовагових, великогабаритних транспортних засобів, для перевезення інвалідів, швидка медична допомога, таксі та переобладнаний транспорт. Але відповідно до атестата про акредитацію, виданого НААУ, вони компетентні проводити перевірку та випробування лише транспортним засобам категорії М1 (легкового транспортного засобу) та N1 (малих вантажівок), або M2 (малих автобусів), або взагалі можуть провести тільки частину необхідних випробувань.

Крім цього, у більшості підприємств в атестаті акредитації, які вони направляють до Мінінфраструктури, зазначається інформація щодо перевірки лише наявності маркувань, при цьому не зазначають про перевірку даних, які ці маркування містять, що в подальшому впливає на методи перевірки та вимоги до них. 

Приклад 1. Фари ближнього та дальнього світла, які мають маркування США та не можуть бути відрегульовані до Правил ЄС та України, повинні бути замінені.

Приклад 2. Якщо під час ідентифікації автобуса відповідно до його маркувань встановлено, що він збудований як вантажний транспортний засіб, то для проведення його технічного огляду застосовуються інші методи перевірки та вимоги, а саме як до переобладнаного транспортного засобу.

Ми всі пам’ятаємо трагічні випадки у Житомирській області, коли 20.05.2018 у ДТП загинуло 10пасажирів. Однією з головних причин такої великої кількості загиблих є порушення конструкції (переобладнання) авто Volkswagen - LT 35 D, який був переобладнаний з вантажівки в автобус і при цьому 05.02.2018 успішно пройшов технічний огляд, як автобус для перевезення пасажирів у пункті ОТК (ФОП Сидорчук І.Е.), який працював на підставі свідоцтва про атестацію. Треба зазначити, що після цього ДТП, цей пункт ОТК продовжував здійснювати технічні огляди до 01.01.2019, до закінчення перехідного періоду, визначеного Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність».

Подібний випадок був 17.04.2018 у м. Кривий Ріг, в якому загинуло 12пасажирів, а 17отримали травми. Автобус Mersedes-Bens412DSprinterтакож був переобладнаний з вантажівки із порушенням конструкції та кріплення пасажирських місць. Він також пройшов технічний огляд в пункті ОТК (КП «КРИВОРІЖАВТОТРАНС»), який працював на підставі свідоцтва про атестацію. Треба зазначити, що після цього ДТП даний пункт ОТК продовжував здійснювати технічні огляди до 01.01.2019, до закінчення перехідного періоду, визначеного Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність».

За оцінками фахівців на дорогах експлуатується близько 20 тис автобусів переобладнаних з вантажівок, які несуть загрозу життю та здоров’ю пасажирів, але успішно проходять технічний огляд. 

Обов’язковий технічний огляд - є тією ланкою, яка повинна не допустити експлуатацію таких переобладнаних автобусів. Але через бажання суб’єктів ОТК заробити, такі автобуси продовжують здійснювати перевезення пасажирів.

Пункти ОТК, які не мають відповідної компетенції та обладнання, що є головною умовою їхньої діяльності, не повинні проводити обов’язковий технічний контроль. Все просто. 

Нижче я хочу привести фотоприклади матеріально-технічної бази декількох кандидатів, які бажали здійснювати діяльність у сфері ОТК, але Мінінфраструктури їм відмовило. На їхню суб’єктивну думку, у них все «добре», а фахівці Мінінфраструктури перевищують свої повноваження. 

Зверніть увагу! Як в прибудові біля церкви чи звичайних гаражах намагаються організувати пункти ОТК? Як в таке приміщення може заїхати фура або автобус і пройти технічний огляд? Без жодного обладнання чи профільного персоналу виписувались протоколи про «все добре».

То чи вартує безпека та життя українців таких «виписувань на коліні» та «дзвінків»? Всі ми бачили жахливі наслідки такого халатного відношення та жаги до грошей. Так продовжуватись не може!

Більше того, відповідно до Асоціації України з ЄС та 45 Директиви Європейського Парламенту від 03.04.2014 «Щодо періодичних перевірок придатності до експлуатації колісних транспортних засобів та їх причепів» Україна взяла на себе зобов’язання щодо введення обов’язкового технічного огляду для всіх транспортних засобів протягом 5 років після набрання чинності цією Угодою, а це вже з 03.04.2019 року.​

Але ми розуміємо, що зараз, маючи таку маленьку кількість станцій техогляду, ми не можемо повністю її впровадити. Тому, саме Міністерство інфраструктури зацікавлено у тому, щоб їх кількість зростала, і в кожній області був не один десяток, а щонайменше по 2-3 в кожному райцентрі. Проте, важливо наголосити, що держава передала свої функції проводити обов’язковий технічній контроль до приватного сектору і наш обов’язок - вимагати від суб’єктів відповідально виконувати свої обов’язки. Це безпека та життя людей, а не бізнес будь-якою ціною. Ми не можемо знов повернутись у систему, яка була в 2009 році.


Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику