Цензор.НЕТ

05.07.19 07:45

Розформують, звільнять, позбавляться від «зайвого». Як будуватимуть митницю 2.0.?

Розформують, звільнять, позбавляться від «зайвого». Як будуватимуть митницю 2.0.?

Певно, про митницю «майбутнього» ми вже говоримо не один рік, але тепер, коли є окремий орган і конкретні обіцянки, ми можемо реально аналізувати, чого чекати від митниці у найближчому майбутньому.

Для початку коротко про те, що ж відбувається з митницею сьогодні. Наприкінці 2018 року Уряд вирішив знову роз'єднати митницю і податкову. Днями митниця отримала нового керівника, який розповів про плани Служби на найближче майбутнє.

Перше, що обіцяє новий керівник – це електронізація, як основний метод боротьби з корупцією та неефективністю. На митниці зараз працює більше 10 тисяч людей. Їх не можна просто так звільнити і набрати нових, але можна автоматизувати всі системи, щоб людського фактору та бюрократії було менше. Це мінус корупційні зловживання, мінус втрата часу, і, навпаки, плюс для роботи бізнесу, плюс для довіри громадян системі!

Наступний крок – кадрова реформа. Після автоматизації багатьох процесів, зрозуміло, що необхідними будуть кадрові зміни. І тут планується як наймати нових людей, так і оцінювати вже працюючих і розуміти, кого підвищувати, а кого звільняти.

Третє – це об’єднання митниць. Досить цікава ідея, яка повинна з 26 митниць зробити 5 чи 6. Це, на думку керівника митниці, суттєво спростить документально-бюрократичні моменти та дозволить деякі питання вирішувати, умовно, на місцях, без втрати часу на погодження у одного керівника. Але для цього потрібно мати абсолютну впевненість у тому, що система 5-6 митниць буде працювати, як налагоджений механізм. 

Ще один крок для того, аби нова митниця реально та ефективно запрацювала – треба змінити відношення працівників до роботи, і новий голова митниці пропонує вивести митників з-під дії закону «Про державну службу» і перевести їх на строкові контракти – річні, трирічні, п'ятирічні.

Чи допоможуть такі контракти? Чи змінять відношення до роботи? Проаналізувати можна буде лише пост-фактум, як й ініціативу, що пропонує запровадити на митниці структуру, як у ІТ-компаніях. 

Для цього потрібно організувати роботу всіх працівників не навколо самої організації, а навколо певного продукту, наприклад, навколо процесу поштових відправлень, організації малого прикордонного руху, експорту-імпорту товарів тощо. Тобто митники можуть бути поділені не за департаментами, а за напрямками роботи за кожною послугою. Але чи буде така організація значно ефективнішою? Побачимо згодом!

Ще один пріоритет – митна інфраструктура. Це не лише старі сканери, які треба давно вже змінити, а і автоматичні ваги, автоматичне сканування номерів, поворотні камери – які так потрібні для реально ефективного функціонування митниці. Потрібно створити таку інфраструктуру, яка дозволить ліквідувати черги, що дозволить, як наслідок, ліквідувати корупційну складову.

Ну і не менш важливий пріоритет – інтеграція у митну спільноту ЄС, при чому не тільки у питаннях співпраці і взаємодії – тут важливо синхронізувати наше законодавство з європейським.

Це, звісно, передбачає оновлення вітчизняного законодавства, зокрема Митного кодексу, який, по-перше, лише частково наближений до європейських норм, а по-друге, у ньому є купа нежиттєздатних речей.

Зрозуміло, такі зміни – це не питання одного дня чи навіть місяця, але якщо на виході ми реально отримаємо обіцяну митницю, я готовий трошки почекати! Тож чекаємо і пильно слідкуємо! На зв’язку!


Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику