Цензор.НЕТ

12.07.19 15:54

Як розпізнати маніпуляції в комунікаціях політиків

выборы,новотроицкое

Під час передвиборчої кампанії здається, що живеш в казковій країні правди й чесності та з політиками, які готові вирішити будь-яке твоє питання. Тільки от після виборів карета перетворюється на гарбуз, а депутат у забудькуватого принца. І карети немає, і принц уже й не такий прекрасний. А українці залишаються біля розбитого корита.

Як кандидати це роблять? У кого вони цьому вчасться? І що треба робити, щоб маніпуляції з тобою не пройшли?

Почнемо спочатку. З самого початку. Що ж таке політична маніпуляція?

Політична маніпуляція – це нав’язування певних ідей з метою досягнення влади, її реалізації та утримання. Задача маніпулятора – зіграти на слабкостях та нав'язати свою волю іншій людині чи групі людей.

Існують два основні види маніпуляції: міжособова та масова. Особливо, в період виборів актуальна масова маніпуляція. Коли ряд політиків наввипередки намагають викрикнути "правильне слівце", щоб електорат звернув на них увагу і що ще важливе – за них проголосували. Для цього українські політики використовують ряд ключових слів: "ціна на газ", "тарифи", "боротьба з корупцією", "деолігархізація".

Навіть нещодавня ситуація із новообраним президентом Володимиром Зеленським, який у передвиборчий період заявляв, що знизить ціну на газ. Після його обрання представник Андрій Герус сказав, що заява тоді ще кандидата Зеленського про зниження тарифів була жартом, бо це не входить в його повноваження.

Ну а потім вибачався за це.

Ті ж самі білборди вже екс-кандидата в президенти України Сергія Капліна, на яких він обіцяв знизити ціни на газ у 4 рази. Це та ж сама маніпуляція виборцями.

Тут, власне, варто зазначити, що навіть маючи величезне бажання, президент не може знизити ціну на газ, бо в нього немає на це ніяких повноважень.

Фото: передвиборча агітація Сергія Капліна

Ще один із методів маніпуляції – використання кандидатом брендів політичних сил, до яких насправді він не мав жодного стосунку. Під час виборів президента відбувся скандал шоумена Сергія Притули та волинського осередку "Батьківщини". З Facebook-сторінки політсили була поширена рекламна публікація з Сергієм Притулою - зображено його фото, яке супроводжує підпис "Сергій Притула зібрав 7,5 мільйона гривень для бійців АТО. Поважаєш? Став лайк!". Притулу це обурило і він вимагав публічного вибачення, так як він ніяк не причетний до цієї політсили.

Фото: скріншот Facebook-сторінки ВО "Батьківщина" Волинь

Під час парламентських виборів маніпуляції у словах політиків набирають ще більших оборотів. Лідери партій вдаються навіть до відвертої брехні аби дискредитувати своїх опонентів і показати перевагу над ними.

Наприклад, аналітичне видання VoxUkraine перевірило фактологічні висловлювання лідера партії "Європейська солідарність" Петра Порошенка в ефірі одного з українських ток-шоу.

"Хтось лякає, що коли ми вступимо в НАТО, то у нас зростуть військові розходи. Зараз військові розходи складають близько 6% ВВП, а в угоді з НАТО – 2%. Навпаки вони (військові розходи – ред.) будуть знижені", - заявив він тоді.

Натомість, незалежно від вступу до НАТО чинний закон про національну безпеку передбачає, що фінансування сектору безпеки й оборони має становити не менше 5% запланованого обсягу ВВП, з яких не менше 3% повинно йти на фінансування оборони. Тому без зміни законів або без їх порушення видатки на безпеку та оборону зменшити не можна.

Говорячи про нові обличчя у політичній тусовці, того ж лідера партії "Голос" Святослава Вакарчука, маніпуляція також спостерігається.

"Ви подивіться, який рівень довіри в Україні до парламенту. Він взагалі мізерний – 3%, наскільки пам’ятаю", - сказав Вакарчук під час ток-шоу.

Однак, згідно із опитуванням Центру Разумкова, проведеного 20-26 березня 2019 року, ВРУ повністю довіряє навіть ще менше – 1,3% респондентів. Однак, варто дивитись також на тих, хто відповів "переважно довіряю". У даному опитуванні це 11,1% респондентів. Таким чином, рівень довіри до ВРУ становить 12,4%.

"Гра словами" зустрічається досить часто у словах політиків і на міжнародній арені. Візьмемо того самого Дональда Трампа – президента Сполучених Штатів Америки. У передвиборчий період тактика Трампа була - об´єднання виборців шляхом обрання одного кандидата. В одній із своїх промов він з неприхованим пафосом виголосив: "When America is united, America is totally unstoppable". – Коли Америка єдина, Америку абсолютно неможливо зупинити. Також "And yes, together, we will make America great again". – Й так, разом, ми зробимо Америку великою.

Цими словами Трамп намагався підняти дух своїх прихильників, здобути голоси більшості населення, опираючись на тему любові до своєї країни. І в нього вийшло, як бачимо з практики.

На сьогоднішній день українці етап вибору президента вже пройшли. Наступний етап – парламентські. Рахуючи те, що в нас парламентсько-президентська республіка, вибори в Раду - ще більш значимі, а рівень маніпуляцій політиків – ще більш високий.

То що ж робити, аби не програти у "грі словами" політику?

Якщо "піпл хаває" все, що говорить політик – це погано. Якщо "піпл" перевіряє те, що говорить кандидат і реагує на маніпуляції та брехню – це вже громадянське суспільство. Від цього українці мають виграш, вчяться користуватись своїми правами і контролювати своїх обранців.

Перш за все, необхідно слідкувати за тим, наскільки обіцянки політика співпадають із його діями. Також почитай його біографією, перевір декларацію, сталість його політичних уподобань, промонітор його соціальні сторінки, обов’язково прочитай його передвиборчу програму і, головне, керуйся здоровим глуздом, відключай емоції і включай критичне мислення, споживаючи інформацію в передвиборчий період.

Аби більш детально дізнатися про те, як перевірити свого депутата, читайте в нашому матеріалі, опублікованому напередодні. Бо #явирішую.

Текст підготовлено за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Позиція, висловлена в публікації, не обов'язково відображає позицію Посольства США в Україні.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику