Цензор.НЕТ

01.08.19 21:04
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Чи забезпечить Виборчий кодекс стабільність виборчої системи?

Відбулися позачергові вибори до Верховної Ради України. Можливо, це останні вибори народних депутатів за змішаною системою, відповідно до якої дозволено балотуватись як за списками партій, так і в одномандатних округах (з можливістю самовисування).

Вибори в одномандатних округах вже не раз демонстрували свої недоліки - це підкуп виборців, застосування адмінресурсу, фальшування результатів, використання брудних технологій (двійники, схожі назви організацій, що висувають кандидатів, провокативні дії тощо). В той же час, результати "Слуги народу" в одномандатних округах, які перевершили результати партійного списку, свідчать, що ці проблеми не є домінантними для старої виборчої системи.

Інструментом оновлення виборчої системи став, ухвалений Парламентом Виборчий кодекс України. Ухваливши цей складний кодифікований законодавчий акт, Верховна Рада України внесла значні зміни до звичного для українців виборчого законодавства, закріпивши пропорційну систему з відкритими списками. Вибори до законодавчого органу будуть проходити без мажоритарників та самовисуванців, за списками, вплинути на які зможуть лише виборці своїм голосуванням.

Виборчий кодекс України також передбачає зміну розміру грошової застави. На сьогодні партія, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, вносить грошову заставу в розмірі однієї тисячі мінімальних заробітних плат, у одномандатному окрузі - десять мінімальних заробітних плат. У Виборчому кодексі передбачена фіксована сума - два мільйони гривень.

Під час президентських виборів грошова застава складала два мільйони п'ятсот тисяч гривень та поверталася у разі, якщо відповідного кандидата буде обрано Президентом України або включено до виборчого бюлетеня для повторного голосування. Виборчий кодекс пропонує грошову заставу у розмірі двох мільйонів гривень, яка буде повертатися кандидатам, які отримали не менш як 7 % голосів виборців.

Додатково у Виборчому кодексі запропоновано для висування кандидата на пост Президента України зібрати не менше 300 підписів осіб, які мають представницький мандат - народних депутатів, депутатів місцевих рад, міських голів. Є і багато інших новацій.

Проте, механізми, які прописані у Виборчому кодексі, занадто ускладнені. Кодекс потрібно удосконалювати, спростивши окремі положення та прибравши розбіжності у застосуванні норм.

Виборчий кодекс завжди знаходився в центрі політичного протистояння. Робота над ним йшла не один рік, хоча активно над ним почали працювати напередодні президентських виборів, та завершили цей процес в останній тиждень роботи парламенту VIII скликання.

Але ухвалення Виборчого кодексу - це значний крок до оновлення виборчого законодавства. Зрозуміло, що роботу над його удосконаленням треба продовжувати. В той же час, цей важливий крок треба зафіксувати, надавши йому статус закону, щоб знову не починати все спочатку. Інше питання - чи буде його підписувати Президент?

Відмова від підписання Виборчого кодексу України, а зараз представники "Слуги народу" почали відкрито про це говорити, знову поверне нас до традиційної для України практики, коли кожен переможець виборчих перегонів починає "рихтувати" виборче законодавство під власні потреби. Знову почнуться "зміни" та "уточнення" напередодні чергових виборів і про стабільність та прозорість виборчого законодавства знову треба буде забути.

Для виходу з цього замкненого кола необхідно не тільки підписати Закон, але й внести зміни до Конституції, які забороняють змінювати виборче законодавство хоча б за два роки до початку чергового виборчого процесу. Треба припинити перетворювати виборчу систему на виборчу технологію.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику