Цензор.НЕТ

23.09.19 13:55
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Що там з дорогами: "відкриті дані" Укравтодору

Питання доріг в Україні завжди актуальне. Інформація про стан доріг, ремонтні роботи, фінансування галузі цікавить як експертів ринку, так і представників громадського сектору. На разі на законодавчому рівні закріплені вимоги щодо публікації таких даних у відкритому доступі. В основному розпорядником цієї інформації є Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор). Центр Ейдос провів аналіз оприлюднення інформації агентством. Які дані публікує Укравтодор? Яку користь вони приносять? Хто і як їх може використовувати? Про це читайте далі.

Україна робить величезні кроки до відкритості та прозорості даних, особливо з моменту приєднання до Міжнародної хартії відкритих даних у вересні 2016 року. Відкриття даних створює нові можливості в різних сферах. Це позитивно впливає на економіку, суспільство та навколишнє середовище. В тому числі це стосується й дорожньої галузі.

Суспільний інтерес до діяльності Державного агентства автомобільних доріг України надзвичайно високий. Тож в серпні 2019 року Центр Ейдос проаналізував, як Укравтодор оприлюднює набори даних, для чого вони та як ними можна скористатись.

Укравтодор має публікувати 14 наборів даних, серед яких інформація про ремонтні роботи, ДТП, фінансові звіти та багато іншого. Це затверджено положенням Кабміну. Крім того в розділі для "усіх розпорядників" зазначено ще 15 наборів в межах компетенції кожного розпорядника. Тож на практиці агентство публікує 24 набори відкритих даних:

За кількісними показниками Укравтодор виконує свої зобов’язання та навіть може бути прикладом для інших. Проте ми дослідили також і якість інформації, яка подається. І тут вже з’явилися питання.

Постанова Кабміну № 835, яка визначає набори даних для публікації, містить принципи Міжнародної хартії відкритих даних для оприлюднення відкритих даних:

Для виконання цих принципів публікація відкритих даних має здійснюватися у машиночитному форматі. Формат даних має бути структурованим таким чином, щоб дати змогу інформаційним системам ідентифікувати, розпізнавати, перетворювати та отримувати конкретні дані без участі людини. Крім того дані мають бути "чистими": не мати додаткового форматування, дублювання даних або ж різного формату в межах одного атрибута. Лише за такої умови ці дані можна перетворювати у корисні для громадян продукти і сервіси. Наприклад, можна створити інтерактивну карту будівництва та ремонту доріг.

Міжнародний досвід

Розглянемо аналог такого сервісу в Польщі. На сайті Головного управління у справах національних доріг і автострад, де можна побачити динаміку будівництва та ремонту доріг по воєводствах.

На карті ви обираєте будь-яке воєводство та бачите інформацію про дороги, які здані в експлуатацію(позначені чорним), знаходяться на етапі будівництва чи ремонту(позначені червоним), проходять тендерну процедуру (позначені зеленим), або є на підготовчій/проектній стадії (позначені синім). Натискаєте на будь-яку ділянку дороги і дізнаєтесь назву дороги, протяжність ділянки в кілометрах, етап будівництва та дату реалізації. Також ви можете перейти на своєрідний профайл дорожньої ділянки з детальною інформацією про неї. Крім того є інтерактивні мапи дорожніх умов та дорожніх камер.

Що ж є в нас?

Повернемось до стану відкритості і прозорості будівництва доріг в Україні. Схожий сервіс Укравтодор анонсував та запустив в тестовому режимі.


Інтерфейс подібний до польського сервісу, наповнення залежить від обраної ділянки. Картка кожної окремої ділянки завантажується в тому ж вікні. Одразу можна бачити: назву ділянки ремонту, тип ремонту, дату початку, координати ділянки, виконавця робіт, вартість робіт, фактичне виконання (в млн. грн), розробника проекту, інформацію з системи CoST, інформацію з Prozorro, консультантів FIDIC, стан виконання робіт, фото та відео до початку робіт та після їх закінчення. При чому інформація не завжди повна по всіх ділянках. Сервіс дозволяє переглядати динаміку будівництва починаючи з 2016 року.

Якщо порівнювати з польським аналогом, то український сервіс має ряд недоліків, які варто виправити:

В чому проблема?

Звичайно для функціонування такого сервісу як "Інтерактивна карта ремонтів доріг України" необхідні якісні набори даних. Спробуємо проаналізувати один з них. Для аналізу якості і відповідності принципам відкритих даних було відібрано набір даних: "Просторові координати автомобільних доріг загального користування державного значення"

Набір завантажується архівом, що містить 24 папки з назвами областей, в кожній міститься Ексель таблиця, назва кожного файлу довільна. Усі файли мають різну структуру і форматування(стиль, колір чи розмір шрифтів, колір заповнення комірок), порожні або об’єднані комірки, у межах одного атрибута використовуються різні типи даних, назви атрибутів записані не латиницею.

Публікація цього набору даних з подібним форматуванням та з різним підходом до внесення даних по областях робить його не дуже придатним до використання сторонніми сервісами та не машиночитним. Мається на увазі, що без втручання людини і приведення даних до "чистого" вигляду в цьому випадку не обійтись.

Що з цим робити?

Щоб покращити якість даних та привести їх до машиночитного формату варто впровадити незначні зміни в зборі та публікації наборів даних. Для цього Державне агентство з питань електронного урядування України з залученням експертів програми "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах" підготувало методичні рекомендації, які описують процедуру впровадження відкритих даних і приведення їх у відповідність на нормативному, організаційному та технічному рівні.

Також змінами до постанови Кабміну №835 був внесений Порядок щорічної оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних розпорядниками інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних. Даний порядок визначає критерії якості відкритих даних. На основі цих критеріїв Центр Ейдос підготував та направив рекомендації Укравтодору.

Для ефективного електронного врядування необхідно, щоб дані працювали. Спираючись на найкращу практику публікації відкритих даних найпоширенішими машиночитними форматами є CSV, XML, JSON. Публікувати структуровані дані, тобто табличні, потрібно насамперед у відкритих форматах CSV та ODS. Дозволяється також формат XLS(X), але зазвичай подібні набори даних необхідно спеціально готувати до публікації, тобто приводити їх до правильної табличної структури, щоб в подальшому його можна було конвертувати у відкритий формат CSV без втрати якості даних.

Отже, для сталого, налагодженого і систематичного процесу публікації відкритих даних Укравтодору необхідні наступні дії:

Нормативні:
- внести зміни до форм звітності та/або форм збору відкритих даних які подаються регіональними САД та іншими підрозділами відповідно до набору даних;

- внести зміни до розпорядчих документів та посадових інструкцій осіб відповідальних за збір та публікацію даних у формі відкритих даних, щодо належного збору та публікації даних.

Організаційні:

- розіслати роз’яснення та методичні рекомендації щодо формування набору даних у табличному вигляді особам відповідальним за збір та публікацію даних;

- підготувати шаблони для наборів даних що подаються у структурованій (табличній) формі, як зразок можна взяти форму підготовану Центром Ейдос;

- додати до набору даних файл із загальним набором даних про координати всіх автомобільних доріг загального користування державного значення, а не лише відремонтованих проміжків за певний період.

Технічні:

- забезпечити публікацію набору даних у машиночиному форматі;

- проводити перевірку набору даних перед публікацією на відповідність критеріям машиночитності та чистоти даних;

- додати опис до паспорту набору даних, необхідний для його ідентифікації та використання.

Отже, відкриття більшої кількості наборів даних є наріжним каменем для прозорості і відкритості органів влади. Проте для створення якісних і зрозумілих сервісів для громадян необхідні відповідно підготовлені дані в машиночитному форматі. Шлях до оцінки наборів даних і усунення недоліків, описаний в статті, дозволить пришвидшити процес відкриття суспільно важливої інформації для розробників продуктів і сервісів, що подають цю інформацію у зручному і зрозумілому вигляді для громадян.

Матеріал підготовлений в рамках проекту USAID "Підтримка організацій-лідерів у протидій корупції в Україні "ВзаємоДія" (SACCI), за підтримки Уряду США.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику