Цензор.НЕТ

14.10.19 19:37
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Чому такі важливі виділені смуги громадського транспорту

Уявіть собі, що в заторах можна не стояти, а всі екстрені служби приїжджають вчасно.

І ні, це не фантастика. Це досвід країн, які змогли.

Усі учасники дорожнього руху у великих розвинених містах знають про існування виділених смуг для автобусів, тролейбусів і маршрутних таксі. Така система надає міському транспорту пріоритет під час загального руху. Класично смуги працюють у таких режимах: постійні, тимчасові, що функціонують лише в години пік, і зворотні, що дають можливість транспорту рухатися "по зустрічній".

Власникам приватних авто на виділені смуги виїжджати заборонено. Тому, поки автівки просуваються в заторах, міський наземний транспорт проїжджає за своїм маршрутом без додаткових сповільнень. Саме так це має працювати. Саме так це працює у світі.

Такий алгоритм допомагає стимулювати людей користуватися громадським транспортом, зменшувати кількість заторів, збільшувати середню швидкість руху пасажирів і поліпшувати екологію. У той час, коли приватні авто перевозять в середньому 1,2 людини, автобуси перевозять кілька десятків людей. Тому пріоритет треба надавати колективним поїздкам у громадському транспорті. Це ефективніше. І міста, які щороку очолюють світові рейтинги з комфорту та якості транспорту, давно вже це зрозуміли.

В Україні теж є спроби реалізувати такий проєкт, зокрема в столиці, але одразу зазначимо: проєкт не зовсім вдалий. Так, у деяких місцях намалювали розмітку. Але проконтролювати, чи не заїжджають туди приватні автівки, "забули". А якщо про деякі "не забули", то штрафи визначили такі мізерні, що навряд чи це зупинить водіїв перед подальшими порушеннями.

Світовий досвід

У найбільшому місті Швейцарії Цюриху, загальна протяжність виділених смуг постійного та тимчасового пріоритету становить 163 кілометри. Регулює їх розташування мерія. У них навіть є офіційна заява з цього приводу: "Наша мета – відвоювати міський простір для пішоходів, а не спростити життя водіям".

І це зважаючи на те, що населення міста — трохи більше 400 тисяч, а рівень автомобілізації становить 519 авто на 1000 осіб.

Штраф для приватного автомобіля, який виїхав на спеціальну смугу, варіюється від $60 до $120. Контроль руху безперервно здійснюють відеофіксатори, які надсилають чеки власникам приватного авто просто на електронну пошту.

Для порівняння: в Києві смуги громадського транспорту простягаються на 39 кілометрів, тоді як населення міста 2,9 млн. Штраф за виїзд на смуги становить $19, а контроль здійснюють інспектори дорожньої поліції, які патрулюють не постійно та аж ніяк не всюди.

Повернімося до Цюриха. Тут смуги для громадського транспорту позначені знаками та жовтою розміткою. Вони розташовуються праворуч, ліворуч або посередині дороги.

Цюрих, Швейцарія

Якщо траса недостатньо широка, її повністю віддають для курсування автобусів, тролейбусів і маршрутних таксі.

Пересуватись історичними вулицями міста приватним автівкам узагалі заборонено. А в центральній території Цюриха встановлено таке обмеження швидкості, що під час дорожнього руху в автобусів і тролейбусів завжди є перевага.

Як результат, наземний транспорт працює "як швейцарський годинник" і приходить на кожну зупинку вчасно. За останні п’ять років кількість пасажирів громадського транспорту збільшилася на 22%. А за даними дослідження консалтингової компанії Arcadis у 2017 році, Цюрих зайняв друге місце в рейтингу найкращих транспортних систем у світі. Експерти високо оцінили її ефективність, надійність і безпеку як для мешканців, так і для природи.

Усі служби екстреного реагування за такої системи приїжджають саме в той проміжок часу, в який повинні це робити. І "швидку", наприклад, не треба чекати більше години, поки вона стоїть в заторах разом з усіма автомобілістами.

А ось у Києві карети екстреної допомоги, як і громадський транспорт, постійно затримуються через затори, адже приватні авто підрізають їх просто на виділених смугах.

Проте Цюрих це маленьке місто. Як працює система виділених смуг у більших мегаполісах?

У Берліні, наприклад, населення міста становить 3,6 млн осіб, а протяжність виділених смуг — 1626 кілометрів. Це при тому, що, порівняно з іншими містами Німеччини, їх тут менше.

А в Україні взагалі таке поняття, як виділена смуга, з'явилося тільки у 2012 році й лише в обраних містах. Сьогодні мережа смуг громадського транспорту в країні більше розгалужена. Проте ситуація залишає бажати кращого, бо ці смуги працюють неефективно. Основна причина — приватні авто, які займають автобусні смуги, попри всі правила дорожнього руху.

Зокрема це стосується Одеси загалом і мого округу, Суворовського району, зокрема. Адже саме тут проходить єдина магістраль, що веде з центра Одеси до Суворовського району, в якому проживають майже 300 тисяч осіб.

Щодня люди добираються до центра на роботу або в університет. З нинішнім трафіком умовний маршрут від вулиці Сахарова до Дерибасівської займає понад годину в один бік. Нескладно порахувати, що пересічний громадянин витрачає понад дві години свого часу п'ять днів на тиждень, щоб простояти в заторі.

Якщо дивитися на ситуацію з боку держави, то це великі економічні втрати. Адже економічно активне населення просто стоїть у заторах у той час, коли могло б займатися важливими для країни справами.

Хоча в тому ж Берліні існують не тільки виділені смуги, а й загальна розгалужена мережа світлофорів для громадського транспорту. Наприклад, якщо десь на перехресті занадто довго горить червоне світло для звичайних авто, то, ймовірно, що міський центр управління таким чином забезпечує "зелену хвилю" автобусам, які через перевантаженість доріг відстають від графіку та мають його наздогнати.

Така організація дорожнього руху є дуже ефективною. Вона позбавить Одесу та всю Україну проблеми заторів міського наземного транспорту. Та й взагалі, зменшить автомобільний трафік. Бо якщо громадяни матимуть вибір – дістатись кудись швидше автобусом чи стояти в заторі у власному авто – вони оберуть перший варіант. Саме так роблять у Європі.

А ще завдяки системі виділених смуг громадяни більше захищені від ДТП на маршрутах.

До речі, ще одним ефективним варіантом виділення смуги є нанесення асфальтового покриття спеціальним кольором.

Балтімор, США

Підбиваємо підсумки

Перший крок до комфортного пересування містом громадським транспортом — це виділення смуг для громадського транспорту, нанесення відповідної розмітки та впровадження системи контролю за дотриманням цільового призначення смуги. Наступний важливий момент – це запровадження ширини дорожніх смуг за європейськими стандартами. Зараз у нас ширина смуги становить від 3,0 до 4,50 метрів, залежно від призначення, а в Європі переважно від 2,75 до 3, 25 метрів. Таке рішення залишає місце для виділених смуг міського транспорту.

Наступним важливим кроком є контроль руху. На дорогах має з’явитись електронна система відеофіксаторів. Адже людський фактор суттєво заважає контролювати рух дорожнього транспорту. У нас є яскравий приклад — Київ.

Пересуватися міським транспортом можна буде швидко та зручно.

Працюємо в цьому напрямі!

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику