Цензор.НЕТ

04.12.19 11:49
Редакция Цензор.НЕТ может не разделять позицию авторов. Ответственность за материалы в разделе "Блоги" несут авторы текстов.

Вищий антикорупційний суд – новий еталон справедливості, чи каральна машина в руках топ-чиновників держави?

совет,высший,правосудия

Створення Вищого антикорупційного суду - це важлива та необхідна умова для подолання корупції серед чиновників. Саме цей суд має стати показником та мірою справедливості і законності в нашій державі.

В таких умовах, дуже великого значення набувають команди професійних адвокатів, які володіють всім необхідним інструментарієм представництва інтересів клієнта в суді (бездоганне знання законодавства, ораторське мистецтво, володіння логікою та доказуванням), а не "адвокати-поштарі", які тільки можуть бігати "вирішувати", замість займатися справжньою адвокатською роботою.

У роботі адвоката, фундаментальним, наскрізним є принцип домінантності інтересів клієнта, закріплений ст. 43 Правил адвокатської етики. Адвокат не може поступатися своєю незалежністю у захисті й представництві прав та інтересів клієнта з метою не погіршити стосунків з суддями, у випадку вчинення судом тиску на адвоката - не йти на компроміси, що суперечать охоронюваним законом інтересам клієнта, послідовно дотримуватися принципу пріоритетності інтересів клієнта перед всіма іншими інтересами й міркуваннями, що пов'язані з відносинами адвоката з судом. Якщо інтереси клієнта вимагають написати скаргу до Вищої ради правосуддя, то це необхідно робити, якщо треба написати заяву про вчинення кримінального правопорушення, та домогтися внесення даних про нього до Єдиного реєстру досудових розслідувань, то це також необхідно робити. Безумовно, початок роботи Вищого антикорупційного суду є викликом для всієї незалежної адвокатури.

Як відомо, правоохоронна система будь-якої держави складається з системи органів досудового розслідування, органів прокурорського нагляду за досудовим розслідуванням, а остаточне рішення по кожній справі залишається за судовою системою.

Починаючи з 2014 року, Україна обрала шлях на подолання корупції у нашій державі. З цією метою були створені Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) та Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП), основними завданнями яких стало розслідування злочинів топ-корупціонерів, так званих "перших осіб держави". Останнім гвинтиком у цьому механізмі подолання корупції став запуск Вищого антикорупційного суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 33-1 КПК України Вищому антикорупційному суду підсудні кримінальні провадження стосовно корупційних злочинів досудове розслідування по яким здійснювалось детективами Національного антикорупційного бюро України. Необхідно наголосити на тому, що до осіб, які вчинили корупційні злочини не застосовуються такі інститути як звільнення від покарання та його відбування (ст. 74 КК України) та звільнення від відбування покарання з випробуванням (ст. 75 КК України). Тому, у підсудних Вищого антикорупційного суду є лише два шляхи, або визнання винним та ув’язнення, або виправдання та звільнення.

У зв’язку з вищевикладеним, занепокоєність правозахисників викликає динаміка перших рішень (ухвал) Вищого антикорупційного суду. Так, серед останніх 538 рішень (ухвал) прийнятих Апеляційною палатою Вищого антикорупційного суду, жодного не було на користь захисту. Це спричиняє невільні порівняння з так званими "трійками" часів СРСР, які виносили вироки на замовлення тодішніх керівників держави.

В той час, як в країнах Західної Європи та Сполучених Штатах Америки відсоток виправдальних вироків збільшується з року в рік, що свідчить про змагальність кримінального процесу, то у Вищому антикорупційному суді поки що про змагальність мова навіть не йде.

До того ж необхідно враховувати те, що велика кількість справ, які розглядаються у Вищому антикорупційному суді є політично заангажовані, що буде привертати до них додаткову увагу зі сторони засобів масової інформації та громадськості, та здійснювати додатковий тиск на суддів. В таких умовах презумпція невинуватості особи не може розглядатися виключно, як декларативний принцип. Кожна справа має досліджуватися повно, всебічно та об’єктивно справедливим та незалежним судом.

Варто відзначити, що для керівництва НАБУ зараз дуже важливо показувати результативність своєї роботи, для того, щоб виправдати кількість бюджетних коштів, витрачених на його утворення та функціонування. У зв’язку з цим в своїй діяльності НАБУ перейняло плановий підхід до розслідування справ, який є притаманний МВС та СБУ, коли кількість пред’явлених підозр та направлених до суду обвинувальних актів превалює над їх якістю. Це також, є однією з причин по якій НАБУ розслідує дуже багато справ минулих років, 2010 року та навіть іще раніше.

Проте, наприклад ст. 364 КК України, яка передбачає кримінальну відповідальність за зловживання владою або службовим становищем, з 2010 року змінювалася вже шість разів. Закон України "Про запобігання корупції" був прийнятий Верховною Радою України 14.10.2016. Тому викликає дуже багато запитань правомочність НАБУ розслідувати справи більш ранніх періодів.

Сподіваюся, що каральний підхід у діяльності Вищого антикорупційного суду буде притаманний лише перші місяці його роботи, і в подальшому судді все таки будуть оцінювати доводи як сторони обвинувачення, так і сторони захисту, і виносити законні та справедливі рішення.

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику