Цензор.НЕТ

26.04.19 13:00

Віктор Кривіцький: Новий керівник митної служби – хто б це не був – не зможе збільшити людям заробітну плату в рази

Автор: Тетяна Бодня

Конкурс на посаду голови нового органу – Державної митної служби – ключовий етап. Адже саме його переможець відповідатиме за подальше формування цієї структури і розвиток митного напрямку.

 Наразі конкурс заблоковано судом, і уряд намагається оскаржити це рішення. А поки що за митний напрямок відповідає виконуючий обов’язки заступника голови Державної фіскальної служби України Віктор Кривіцький. Саме його називали одним із можливих очільників оновленої служби, але він вчинив несподівано: подав документи на конкурс, а потім на засідання не з’явився. Через це комісія його зняла з конкурсу. Пояснити причину такого вчинку не захотів.

В інтерв’ю "Цензор.НЕТ" Віктор Кривіцький розповів, як працюватиме митниця у перехідний період, які наслідки мав експеримент з боротьби з контрабандою, до якого долучилася Нацполіція, як змінилися тіньові схеми під час  нелегального переміщення товарів через кордон, чому бізнес судиться з митниками та чим закінчуються розслідування справ щодо хабарів. А також чого чекати від оновленої митної служби.

Віктор Кривіцький: Новий керівник митної служби – хто б це не був – не зможе збільшити людям заробітну плату в рази 01

"ЧАС ЛАМАТИ МОВЧАЗНУ СИСТЕМУ, КОЛИ МОЖЕШ ВКАЗАТИ НА БУДЬ-ЯКОГО ПРАЦІВНИКА – І ПОБАЧИТИ В НЬОМУ КОРУПЦІОНЕРА"

- Нині конкурс на посаду голови Державної митної служби заблоковано судом. Як Ви вважаєте, це рішення обґрунтоване?

- Я не буду коментувати рішення суду. Моя особиста думка щодо призупинення конкурсу – це шкодить процесу реорганізації Державної фіскальної служби, шкодить митній службі. А країна потребує чіткої злагодженої роботи усіх державних інституцій.

- Скільки загалом триватиме реорганізація і яка кінцева мета?

- Митна та податкова служби мають різні завдання, тому поєднання було просто неприродним, і створювало проблеми. Здоровий глузд переміг. Перебіг подій ми вже всі знаємо: спочатку через конкурс обирають очільників податкової і митної служб. Далі – технічні процедури, які мають бути непомітними для суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, митниці працюватимуть у штатному режимі. Загалом, за моїми підрахунками, для створення оновленої митної служби знадобиться 6-8 місяців, але це за умови проведення конкурсу.

Нами разом з комітетом ВР за 4 роки напрацьована значна кількість пропозицій щодо реформи митної служби, і ми сподіваємось на підтримку парламенту, щоб провести зміни цього року. Коли прийде інший склад депутатів, їм знадобиться рік-півтора, щоб розібратися у тих документах, які напрацьовані, не варто гаяти час.

Найважливіше питання – змінити ставлення до людей, які працюють на митниці. Посадовий оклад інспектора нині складає біля 4000 гривень. Зі всіма надбавками (за спеціальне звання, вислугу тощо) нараховують приблизно 6000, а на руки інспектор отримує чотири з половиною. Ми всі з вами розуміємо, що ця зарплата для кваліфікованої людини – символічна, і корупція, на жаль, у митниці широко розповсюджена, і ця ситуація створена самою державою. Щоб вимагати від людей виконання службових обов’язків, щоб знаходити молодих, амбітних, потрібні гідні умови праці та відповідна заробітна плата.

- Це, мабуть, менше, ніж будь-де у контролюючих та правоохоронних структурах.

- Так. У кожному пункті пропуску в однакових умовах працює митник і прикордонник. Митник отримує близько 5 тисяч, а прикордонник – 17 тисяч гривень. Тобто у 3,5 раза більше. Як мотивувати людей працювати за фахом?

Сьогодні працює 9 980 співробітників, і вони забезпечують 50%, а інколи й більше, дохідної частини держбюджету. Невже ці люди не заслуговують на гідну заробітну плату?!

- А скільки митників було у 2012 році, коли почали створювати Міністерство доходів і зборів?

- На той час штатна чисельність становила 15 084 одиниці.

- Ви на посаді вже 9 місяців. Що зробили, щоб вирішити питання з зарплатами?

- Я захищав бюджетний запит у Міністерстві фінансів, коли формувався головний кошторис країни. Пропонував, щоб заробітна плата була хоча б 20 тисяч гривень для рядового інспектора.

Окрім заробітної плати, ще просив про збільшення штатної чисельності особового складу на 500 осіб.

Нас уважно вислухали і пообіцяли подумати. На цьому все.

Потрібно прийняти механізм, який діє в усьому світі – дати митникам змогу відраховувати якусь частину з митних платежів на розвиток митної інфраструктури у спеціальний фонд. Приміром, за певні митні процедури може братися мінімальна оплата, яка буде спрямовуватися на відповідні цілі, але на цілком прозорих і зрозумілих умовах.

Кілька років тому митниці нарешті дозволили використовувати до 10% перевиконання загального обсягу митних платежів до державного бюджету. До цього часу грошей не було навіть на канцелярське приладдя. Люди в зміну на пости ходили зі своїми картриджами. На прибирання, косметичний ремонт пунктів пропуску також не виділялося ні копійки. Зараз ми ці питання потроху вирішуємо саме завдяки цим 10%. Технічно переоснастили фіскальну службу – придбали багато потужної та сучасної техніки, оновили сервери, провели капітальні ремонти приміщень, де це було потрібно, поперекривали дахи. Та поки що так і залишилися без закупівлі форменого одягу, автотранспорту, технічних засобів митного контролю, які не оновлювалися вже 10 років.

Держава імітує, що платить зарплату, а митники змушені імітувати, ніби вони на свою зарплату живуть. Ганебно так служити, ганебно. Настав час створити митникам гідні умови служби, і якість адміністрування покращиться на порядок, така реформа буде дуже вигідна для держави. Час ламати мовчазну систему, коли можеш вказати на будь-якого працівника – і побачити в ньому корупціонера.

- З нинішніми зарплатами на митниці боротьба з корупцією - це просто імітація…

- Загалом у мене складається враження, що всі показники по корупції на митниці, про які рапортують правоохоронці, – це лише піар, за яким немає реальних результатів. На сьогодні жодного митника не притягнуто до відповідальності, вироків немає. Є заявники, справи, які розвалюються в судах, і закриваються. Спитайте у тих, хто затримує митників: чому немає жодної кримінальної справи проти тих, хто давав хабарі? Це їх підсадні качки, яких вони захищають?!

За такого соціального забезпечення і ставлення до служби, яке є сьогодні, побороти корупцію в митних органах неможливо, це ж очевидно. До речі, згідно з нашим законодавством, той, хто дає, і той, хто бере, несуть однакову відповідальність. А у нас чомусь завжди звинувачують тих, хто бере, і ніхто не звинувачує тих, хто дає. Наведу приклад з життя. На посту "Ягодин" було задокументовано і затримано хабародавця, усі матеріали передали до поліції. Через місяць – справу закрито. Це що, боротьба з корупцією? Якщо б хабародавець розумів, що його посадять, він би дуже добре подумав, чи варто спонукати митника до протиправних дій чи ні?

- Коли питання щодо заробітної плати на засіданнях робочої групи щодо реформи ДФС порушувалося востаннє?

- Це питання порушувалося постійно. Але новий керівник митної служби – хто б це не був – не зможе збільшити людям заробітну плату в рази. Ми керуємся законом про державну службу, яким встановлено єдину тарифну сітку. Змінити її в межах чинного законодавства неможливо. Але, на мою думку, у процесі реорганізації можна надати митній службі спеціальний статус, який дозволить зробити відповідні зміни щодо умов проходження служби, соціального забезпечення співробітників. Зробити це, звісно, треба на законодавчому рівні.

Віктор Кривіцький: Новий керівник митної служби – хто б це не був – не зможе збільшити людям заробітну плату в рази 02

"НАПОЛЯГАТИМЕМО, ЩОБ ЗА ПРОДАЖ НЕРОЗМИТНЕНОГО ТОВАРУ ПРИТЯГУВАЛИ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ І НАКЛАДАЛИ ВЕЛИКІ ШТРАФИ"

- В Положенні вказано, що митниця матиме право на оперативно-розшукову діяльність. Чи зміни в КПК щодо підслідності статей про контрабанду та наркотичні засоби також буде внесено?

- Щодо ОРД, право на слідство та розшук в частині контрабанди мають митники майже у всіх країнах ЄС. Ми тут як білі ворони. Я спілкувався з митним аташе Німеччини і попросив, щоб вони дали змогу нашим народним депутатам подивитися, як вибудовано митницю у них. Ви ж знаєте, що між країнами Євросоюзу немає кордонів. Німеччина має кордон лише зі Швейцарією. При цьому штатних співробітників митниці там утричі більше, ніж у нас, що унеможливлює реалізацію товарів без митного контролю і оподаткування.

Сьогодні на території України немає жодного державного органу, представник якого мав би право спитати у підприємця, що продає імпортний товар, яким чином він його завіз у країну і чи пройшов цей товар митне оформлення. Наприклад, коштовні годинники. У більшості магазинів інформації про те, що такий годинник заїхав в Україну, немає зовсім. За документами - якась фізична особа здала годинник на реалізацію. Фізична особа, перетинаючи кордон, начепила два годинники на руку, зверху шубку, і завезла без будь-якого оформлення й сплати платежів до бюджету. А потім передала ці годинники до магазину на реалізацію.

Потрібні такі зміни у законодавстві, щоб митник, а можливо, це буде працівник податкової, міг прийти до магазину в будь-який момент і перевірити, чи сплачено митні платежі під час ввезення цих товарів. У нас не цивілізовані умови існування економіки, де реалізація контрабанди дозволена та вільно існує. Маємо виправляти і будемо наполягати, щоб за продаж нерозмитненого товару притягували до адміністративної відповідальності та накладали великі штрафи, які набагато перевищують вартість розмитнення.

- Торік улітку Володимир Гройсман заявив про масштабний наступ і боротьбу з контрабандистами на всіх напрямках. Навіть МВС підключив до боротьби з контрабандою на митниці. Який результат?

- Коли уряд вдався до нетрадиційного ходу залучити до боротьби з контрабандою підрозділ Нацполіції, ніхто не обіцяв, що буде бліцкриг. Але певні очікування виправдалися. За час реалізації експериментального проекту на кінець минулого року порівняно з відповідним періодом 2017-го зафіксовано зростання фактичних надходжень до бюджету на 33,5 млрд гривень. Крім того, кількість складених протоколів про порушення митних правил збільшилася на 45%, а вартість предметів правопорушень - на 284%.

Так, це був нестандартний хід, але хай як скептично до нього ставилися, він дав економічний ефект.

- Тобто раніше митниця не допрацьовувала? Чому ж тоді цей експеримент припинили?

- Чим більше сил для контролю та більше уваги керівництва країни - тим вище ефективність. Але працювати постійно в надзвичайному режимі не можна.

- За різними оцінками, в минулому році близько 30% імпорту в Україну заходило по "чорних" схемах, тобто без сплати взагалі митних платежів, що змінилось зараз?

- Ці цифри ніким не доведені, це чиєсь припущення. А тепер давайте розберемося в деталях. Я так розумію, йдеться про імпорт товарів широкого вжитку. Так от у загальній структурі надходжень до держбюджету цей сегмент товарів становить лише 7%. В цих 7 відсотках, напевне, і припускають якусь частину, яка проходить через "чорні канали", але вже зараз не задекларований імпорт переважним чином зупинено і це доводять реальні надходження.

- Давайте конкретніше. Що конкретно робите, що ліквідувати тіньові схеми?

- По-перше, вживаються додаткові заходи контролю до автотранспортних засобів, які заявлені до переміщення як порожні, а насправді з вантажем. Вони віднесені до групи ризику, інспектор повинен провести додаткові заходи контролю.

По-друге, викриваємо пересорт. Це коли значно дешевші товари "прикриття" - одночасно переміщуються з високоліквідними товарами з набагато вищим рівнем оподаткування. При цьому товарів "прикриття" мало, а декларують їх у більшій кількості, ніж дорогих.

По-третє, перевіряємо надані до митного оформлення документи шляхом направлення міжнародних запитів до митних органів інших країн на предмет автентичності документів й достовірності наданих відомостей. Це робиться для того, щоб з’ясувати реальну ціну, за яку імпортер придбав товар. Бо іноді ціна занижується імпортером, щоб уникнути сплати належних платежів при розмитненні.

- Порівняно з 2018 роком збори зросли, але не суттєво. Чому так, якщо протидія тіньовим схемам посилилася?

- Чому ви так вирішили? У І кварталі цього року до Державного бюджету України перераховано 92,5 млрд. грн (3,4 млрд. $ США) митних платежів, що на 14,2%, або на 11,4 млрд. грн. більше, ніж у І кварталі торік. Ця цифра досить значна, і саме це вказує на ефективність заходів, спрямованих на протидію незаконному переміщенню товарів через митний кордон України, запроваджених у 2019 році.

- Прем’єр заявив, що збори від "євроблях" склали 13 млрд. грн. Чи значить це, що збільшення надходжень зробили "євробляхи"?

- Це також не зовсім відповідає тому, що є насправді з надходженнями до Держбюджету. Так, 13 млрд. грн. – це надходження від митного оформлення всіх вживаних автомобілів за весь період дії пільгового оподаткування авто, тобто з 25 листопада минулого року по 22 лютого цього.

У І кварталі 2019 року від митного оформлення так званих "євроблях" до Державного бюджету надійшло 6,8 млрд. грн. Фактичні надходження, без урахування митних платежів, стягнутих при митному оформленні "євроблях" у січні – березні 2019 року, склали 85,7 млрд. грн. Тобто, без урахування цих надходжень до державного бюджету надійшло більше на 4,6 млрд. грн, ніж за І квартал 2018 року.

- На початку березня у мережі з'явилося відео, як на пункті пропуску "Солотвино", що на Закарпатті, пропустили авто, в якому перевозилося 84 кг героїну. На відео зафіксовано, як прикордонник проводить транспортний засіб без черги і контролю митниці. Була також інформація, що митне оформлення відбулося. Як могли вільно, серед білого дня таке організувати?

- Під час перевірки викладених фактів порушень збоку наших інспекторів не встановлено, але по даному факту розслідується кримінальна справа, про результати якої, я думаю, правоохоронні органи повідомлять окремо.

- У Миколаївському морському порту під час прикордонно-митного огляду було затримано судно Black Fuel під прапором Танзанії за підозрою в контрабанді авіаційного палива. Була інформація, що це судно нібито часто заходить в цей же порт, постійно недозавантажене. Чи могли про це не знати Ігор Піковський, начальник енергетичної митниці Державної фіскальної служби, або начальник миколаївської митниці Роман Кріль?

- Ми проводимо службову перевірку, але одразу вам скажу: саме митники викрили цю оборудку. Спрацював підрозділ боротьби з митними правопорушеннями центрального апарату ДФС.

До функціональних обов’язків начальника Енергетичної митниці ДФС Ігоря Піковського безпосередньо не належить здійснення митного оформлення. Митне оформлення товару здійснює інспектор відповідного підрозділу митниці. Митники відстежують тільки те, що заходить у порт та підлягає декларуванню. А до того, як зайти в порт, судно стояло на рейді, це справа прикордонників – контролювати дотримання прикордонного режиму.

- Торік на Волині розгорівся гучний скандал навколо схем нелегального ввезення в Україну товарів з ЄС. За словами одного з працівників митниці, який на початку квітня дав відверте інтерв'ю журналістам про те, як митники на постах "Ягодин" та "Устилуг" пропускали буси з товаром та збирали "кеш". А також про те, як вони звітували керівництву. Фактично він прямо звинуватив вас в отриманні грошей від незаконного переміщення товарів. Адже саме ви тоді керували цією митницею. Прокоментуєте?

- Чому цей працівник не прийшов і не написав рапорт на ім’я начальника, чому не повідомив, що володіє такою інформацією? Чому не звернувся до правоохоронних органів, щоб надати їм докази? Вони б, у свою чергу, відреагувати за законом. Натомість він пішов на телебачення з голослівними звинуваченнями. Вже як наслідок було відкрито кримінальне провадження, під час розслідування якого проведено перевірки на митниці. Всі озвучені звинувачення так і не підтвердилися. Нікому не оголошено підозр. А власники автомобілів, які він засвітив у сюжеті, подали на нього скарги.

Віктор Кривіцький: Новий керівник митної служби – хто б це не був – не зможе збільшити людям заробітну плату в рази 03

"СПРАВА ТАК ЗВАНОЇ "ЧОРНОЇ КАСИ" БУЛА ОБ'ЄДНАНА З МОЄЮ ВИКЛЮЧНО ЗАРАДИ РЕЗОНАНСУ"

- Ви унікальний керівник митниці – проти вас відкрили справу про отримання хабарів, але вас все одно призначили. У серпні 2017 року вас затримали за звинуваченням в отриманні неправомірної вигоди під час  оформлення імпорту. Дуже скандальний факт у біографії керівника митниці. Розкажіть про цю справу, чому Кабмін заплющив очі, коли відкрита справа?

- На момент призначення мене виконуючим обов’язки заступника голови ДФС порушена проти мене справа була закрита прокуратурою за відсутності доведення вини. Моє затримання проводили співробітники УЗЕ у Волинській області Департаменту захисту економіки Нацполіції разом зі співробітниками прокуратури Волині. А почалося все через те, що дехто мав бажання змінити керівника митниці і вже був претендент, якому це місце пообіцяли. І закрутилося. Відкриття під різними приводами кримінальних проваджень, залякування, обшуки. У мене в кабінеті два, а загалом по митниці за досить невеликий проміжок часу – понад 20 обшуків. Спочатку я не розумів, що відбувається, думав, що можливо, весь цей тиск направлено на вимагання грошей.

Щоб захистити себе і митницю, я залучив адвокатів. Але справа розвалилася.

- Але у вас у квартирі знайшли 500 євро і 500 доларів…

- Це була не моя особиста квартира, ми її орендували на двох з водієм. Я саме ввечері повернувся з Шацька, де відпочивав із сім’єю. О дванадцятій ночі стук у двері, далі обшук. Саме в цій квартирі знайшли гроші, які до мене не мали ніякого відношення, а поміж ними кілька мічених купюр. Мені сказали, що є заявники, які повідомили, що передали ці гроші інспекторам, прізвища яких записано в блокноті.

- Де знайшли гроші?

- На антресолі в кухні лежав блокнот із грішми і було підписано, від кого вони. Уявляєте, яка маячня? Єдиний запис у цьому блокноті.

У квартирі було встановлено дві відеокамери. Одну вони зламали, а іншу, приховану, просто не помітили. Є запис, де зафіксовано, як ці кошти підкинули.

- Їх підкинули під час обшуку?

- Ні, це сталося за кілька днів до обшуку. На відео зафіксовано дату і час. Договір оренди було оформлено на водія. За моєї відсутності йому зателефонував господар і сказав, що кілька разів спрацьовувала сигналізація.

- Що було далі?

- Мене затримали, а вранці повезли до Луцького СІЗО в невеличкій патрульній машині у відділенні для транспортування службових собак. Поки ми доїхали, у мене був тиск 250 на 180, медики підозрювали інфаркт, забрали мене у лікарню. Проти головного лікаря, яка не дозволила одразу повернути мене в ізолятор, відкрили кримінальну справу за статтею про незаконне збагачення.

Звинувачення проти мене легко прочитати у справі - вони абсурдні і складаються з трьох епізодів. Перший – підкидання грошей, про це я щойно розповів. Другий – ручка з відеокамерою, яка зберігалася в моєму портфелі, на неї нічого не було знято, але це стало приводом для інкремінування мені наявності засобу негласного отримання інформації.

Третій – історія з асфальтоукладчиком. Вона почалася з дзвінка жінки, яка представилася секретарем заступника секретаря РНБО.

- Гладковського?

- Вона не назвала прізвища, але вдала, що на когось переключає і опісля чоловічий голос почав казати, що я маю дати доручення пропустити через митний кордон без сплати митних платежів якийсь асфальтоукладач. Я йому пояснив, що не розмовляю з незнайомими людьми і поклав слухавку. Потім з’ясувалося, що асфальтоукладач таки був. Коли на нього нарахували платежі, суб’єкт сказав, що це забагато, зробив реекспорт і вивіз його за кордон. Що робить прокуратура? Звертається до відділу митного аудиту головного управління ДФС у Волинській області, дають прінтскрін з фото цього асфальтоукладача і запитують, скільки потрібно було б сплатити суб’єкту, якби транспортний засіб виїхав за кордон, і скільки, якби залишився. Факт, що імпортер не став його розмитнювати, уже нікого не цікавив, просто у справу додали епізод про те, що я нібито заподіяв державі збитки, посприявши тому, що суб’єкт не оформився і не сплатив податки.

Ми написали багато скарг, зокрема й Генеральному прокурору, який передав розслідування цієї справи у Рівне. Щоб виключити будь-які моменти, пов’язані з упередженістю. І неупереджене розслідування довело, що справу було сфальсифіковано і як наслідок, закрито. Але я вважаю, що фальсифікатори повинні понести відповідальність згідно з діючим законодавством, тому я звернувся до ДБР, за моєю заявою відкрито кримінальне провадження. І важливо, щоб суспільство уважно слідкувало за розслідуванням цієї справи.

- У червні 2017-го поліція відкрила справу, в якій ішлося про те, що на Волинській митниці, якою ви керували, викрито "чорну касу" - 90 тисяч доларів та 290 тисяч гривень. Правоохоронці провели обшуки за місцем проживання керівника комерційної структури, де й вилучили гроші. Було повідомлення, що нібито він відповідав за збереження "каси". Як ви це поясните? І що з цим кримінальним провадженням нині?

- Це історія не про мене, а про чергову спробу правоохоронних органів працювати задля заголовків новин, а не для розкриття справжніх злочинів. Напередодні підприємець продав товар, кошти зберігав у сейфі, і у суді це довів. Суд виніс рішення, яке потім підтвердилося і в апеляції, про те, що йому мають все повернути. Але поліція судиться, бо вважає гроші підприємця "чорною касою" митниці. Це просто смішно. Справа так званої "чорної каси" була об’єднана з моєю виключно заради резонансу та підтримання авторитету прокуратури. Більше того, ця справа була одночасно закрита разом з моєю через відсутність складу злочину, а все майно і кошти, які вилучались, були повернуті підприємцю.

Віктор Кривіцький: Новий керівник митної служби – хто б це не був – не зможе збільшити людям заробітну плату в рази 04

"ВИ НЕ УЯВЛЯЄТЕ СОБІ, СКІЛЬКИ ВИСОКОПОСАДОВЦІВ ЗВЕРТАЛИСЯ З ПРОХАННЯМ ПРО ПРЕФЕРЕНЦІЇ ПІД ЧАС  ОФОРМЛЕННЯ "ЄВРОБЛЯХ"

- На початку цього року були заяви підприємців, бізнес-асоціацій, що митниці перестали проводити оформлення за ціною, вказаною у контракті, і стали масово переглядали митну вартість. На митниці встановлені по суті не передбачені законом індикативні ціни, нижче яких розмитнювати товари певних категорій неможливо. Чому це зроблено?

- Ні національним, ні міжнародним законодавством не передбачено застосування при визначенні митної вартості так званих "індикативних цін". Натомість ми встановлюємо індикатори ризику, як це передбачено Митним кодексом, у тому числі для цінових показників, та перевіряємо чистоту декларування.

Скажімо, завозяться банани. Гіпотетично, їхня митна вартість – 1 долар США за кілограм. А хтось бере і заявляє їх за 70 центів, надаючи документи на підтвердження цієї ціни. А хтось зовсім "відважний" - по 50 центів. І так митна вартість просідає, а державний бюджет втрачає надходження.

- Ми обговорюємо важливі, але базові речі. Висновок такий можна зробити, що управління митницею було майже розвалено, як і робота інших державних органів на кордоні.

- Не можу погодитися, що "майже розвалено", тоді б від роботи митної системи державний бюджет не отримував половину надходжень. Ви самі знаєте, що тривалий час у ДФС не було заступника за митним напрямком, тому митниці у регіонах жили, на жаль, самі по собі, практично безконтрольно. А будь-який керівник одноосібно не в змозі управляти великою системою.

- Представники різних компаній розповідали, що оформлюються за ставками, які пропонують митники, а потім ідуть до суду. Скільки загалом позовів подано? І у скількох випадках митну вартість відкоригував суд на користь суб’єкта?

- Митниця не пропонує ставки, вона перевіряє заявлену фактурну вартість, яка не у всіх випадках є об’єктивною та правдивою, а інколи завідомо сфальсифікованою, саме за наявності таких підстав здійснюється коригування. Оскарження рішень митниці є цивілізованою процедурою, яка надає право заявнику довести свою позицію у спосіб визначений законодавством. Стосовно кількості позовів по системі, скажу на прикладі автомобілів. З 218 тисяч тільки 426 осіб подали до суду, скориставшись 55-ю статтею Митного кодексу. Але ми захищаємо свою позицію в суді.

- Як бути імпортерам, які возять товар за багаторічним контрактом? Чи працюватиме й надалі оформлення за першим методом?

- Усім сумліннім платникам податків, зокрема імпортерам, що працюють за прямими контрактами, не слід даремно турбуватися.

Кодексом чітко встановлено критерії та обмеження щодо застосування методу визначення митної вартості за ціною договору, або простіше, перший метод визначення митної вартості. Нині за першим методом оформлюється понад 90% товарів. І саме це викликає тривогу, що не може стільки імпортерів в Україні працювати саме по прямим контрактам з правдивою ціною.

- Наскільки можна вважати цивілізованим методом "ручного" здійснення митних формальностей? Інспектор не має повноважень закінчити митне оформлення - замість того, щоб таргетинг контролював дії інспектора, він приймає рішення.

- У нас дійсно діє принцип одноосібного митного оформлення. Він передбачає, що митні формальності від початку до завершення оформлення виконуються одним інспектором. Разом з тим, одноосібне оформлення не виключає можливості залучення інших посадових осіб митниці. Так, наприклад, у складних випадках класифікації товарів можна залучати профільний підрозділ.

Щодо так званого "ручного", як ви це називаєте, здійснення митних формальностей, коли до прийняття остаточного рішення про можливість завершення митного оформлення декларації залучається уповноважена посадова особа, то варто зазначити, що такий підхід застосовується у багатьох митних адміністраціях, зокрема в країнах-членах ЄС. Наприклад, у Литві. Розділення двох ключових аспектів при здійсненні митного контролю – прийняття рішення щодо переліку митних формальностей та власне їхнього виконання із можливістю верифікації результатів контролю посадовою особою, яка формулювала цей перелік, – є сучасним інструментом. Ми відпрацювали цей механізм при оформленні транспортних засобів і будемо поширювати отриманий досвід на інші групи високоліквідних товарів.

Але все це стосується тільки тих суб’єктів і товарів, які відібрані автоматизованою системою управління ризиками. Решта товарів, якраз і складають ту більшість, оформлення якої ми плануємо зробити автоматичним, для чого потрібно внести зміни до Митного кодексу.

- Вас називали автором "схеми" із ввезення в Україну "євроблях", і в ЗМІ неодноразово були повідомлення про те, що через Волинську митницю, яку ви очолювали, йшли найбільші потоки таких машин. "Радіо Свобода" провело розслідування, в якому показано, як цілі прикордонні білоруські села беруть участь у схемах ввезення в Україну автівок під прикриттям вітчизняних митників. Як насправді виникла ця схема і чому з нею стільки років ніхто не боровся?

- Я прийшов на митницю у 2017 році. Їхали "євробляхи" вже на той час потоком не лише через Волинь, а з усіх боків – Закарпатська, Львівська, Рівненська, Житомирська області. Чи під тимчасове ввезення, чи транзит. Поліція їх не перевіряла і не змушувала ставати на тимчасовий облік.

Казати, що митницями роками не вживалось заходів з протидії фактам ввезення в Україну "євроблях", несправедливо. Лише упродовж 2018 року митницями ДФС складено понад 39,5 тисячі протоколів про порушення митних правил у зв’язку з порушенням термінів перебування товарів, зокрема транспортних засобів, ввезених громадянами у митному режимі транзиту й тимчасового ввезення. Кількість правопорушень виявилася майже втричі більша, ніж за 2017 рік.

При цьому заходи з протидії фактам порушення митного законодавства при ввезенні "євроблях" мали й економічний ефект – до бюджету у 2018 році стягнуто штрафів на суму 115 млн. грн. Так що звинувачувати мене у створенні "схеми ввезення "євроблях" - це просто нахабно оббріхувати.

- Що буде з тими, хто не встиг або не захотів оформити "євробляхи" у пільговий період? Якісь спільні рейди з поліцією плануєте проводити?

- На момент введення закону було 640 тисяч таких неоформлених автомобілів. За нашими даними, з них оформлено 220. Десь близько 200 тисяч виїхало. В країні залишилося приблизно 260-280 тисяч.

З 24 травня вступають у дію нові санкції за порушення митного законодавства при ввезенні транспортних засобів. За перевищення строку транзиту або тимчасового ввезення більше, ніж на 30 діб, буде застосовуватися штраф у розмірі 170 тис. грн. або конфіскація такого автомобіля.

Крім того, до Національної поліції в автоматичному режимі буде передаватись інформація про термін тимчасового ввезення та транзиту автомобілів і осіб, які їх ввезли, а також про транспортні засоби, які перебувають на території України з порушенням.

Поліцейські тепер мають право зупиняти транспортні засоби у разі наявності інформації про порушення й складати протокол за ст. 212 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Покарання за цією статтею є доволі серйозним – штраф у розмірі 8,5 тис. грн., а при повторному правопорушенні – 17 тис. грн. з позбавленням права керування транспортними засобами на один рік.

- Екс-глава Державної митної служби України Анатолій Макаренко заявив, що якщо головним платником податків нашої країни стає "євробляхер-схематоз", то час звертатися до колумбійських "хлопців" по їхній протиправний досвід наповнення бюджету Колумбії. І не лише він вважає, що держава не на цьому має заробляти.

- Ми не планували і не збираємося на цьому заробляти, ми виконували закони України. Насправді, ухвалення закону значно спростило процедуру імпорту автомобілів, і тепер можливостей для зловживань набагато менше. Це дуже важливо, що ми змогли організувати цей процес, і все почало працювати злагоджено і без затримок. Ми документували кожну свою дію. Ви не уявляєте собі, скільки високопосадовців зверталися з проханням про преференції при оформленні "євроблях". Мовляв, підіть назустріч, це ж мені особисто. Кажу: "Звертайтеся до начальника митниці, якщо захоче за вас заплатити, будь ласка. Все, що можу я, – дати з власних коштів 200 гривень". Тиск був шалений.

- З кінця жовтня у ДФС почали використовувати німецький електронний каталог Schwake, де вказано ціни на автомобілі у всіх європейських країнах. Митниця масово почала завищувати вартість авто вдвічі, а то й утричі, і їх власники на це масово скаржилися. Але в статистику ці коригування не потрапили, оскільки проводилися незаконно, усно, за спеціально придуманою під "євробляхеров" схемою, коли людина завищувала вартість авто, навіть не розуміючи, що вона сама це робить.

- Принципово не можу погодитися з тим, що митниця завищувала вартість авто у декілька разів за якоюсь схемою.

Що відбувалося раніше? Автомобіль, скажімо, купується в Німеччині. Після цього він їде до Польщі, де через місцеву компанію отримується інший пакет документів, змінюється інвойс, зменшується ціна, накручується спідометр. Лише після цього автомобіль заїжджає в Україну. Потім той, хто його привіз, повинен у інспектора митниці підтвердити, що цей автомобіль, який відповідає нормам Євро-5, уже димить та має пошкодження. А значить, потрібно звернутися до експерта, який повинен підтвердити ці пошкодження. Це все робилося для того, щоб зменшити ринкову вартість автомобіля. Платили всім, крім держави.

Нами було запропоновано простий і справедливий механізм, який дав перш за все дуже класну базу митної статистики. Завдяки використаному каталогу Schwake ми бачили реальну ринкову ціну. Таким чином, ми сказали суб’єкту: якщо ти хочеш купити машину – купуй правдиво на ринку і одразу їдь в Україну. Не потрібно жодних маніпуляцій.

Метою наших дій була мінімізація впливу людського чинника на процес митного оформлення й побудова системи захисту від тих, хто намагався мінімізувати митні платежі. Для реалізації таких нововведень було обрано застосування системи АСАУР із врахуванням результатів опрацювання зовнішніх інформаційних джерел за VIN-кодом конкретного автомобіля.

Віктор Кривіцький: Новий керівник митної служби – хто б це не був – не зможе збільшити людям заробітну плату в рази 05

- Ваш попередник Мирослав Продан також багато говорив про реформи, але, як виявила СБУ, придбав на гроші невідомого походження два будинки за кілька мільйонів євро. Ви вже купили чи тільки збираєтесь щось купувати з нерухомості найближчим часом?

- Найближчим часом я планую завести маленького пса і придбати нерухомість для нього.

Тетяна Бодня, "Цензор.НЕТ",

Фото: Наталя Шаромова, "Цензор.НЕТ"

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику