Цензор.НЕТ

23.08.19 14:30

Принцип Попандопула, чи Розплата за старі гріхи: як ділять повноваження нової Ради

Автор: Татьяна Николаенко

29 серпня Верховна Рада 9-го скликання збереться на урочисте засідання, а вже 3 вересня повноцінно приступить до роботи. Найбільша інтрига для журналістів – що відбудеться на першому засіданні.

Чи обмежиться нова монобільшість зверненням президента та обранням керівництва Ради? Чи також буде запропонована кандидатура прем’єр-міністра?

На Банковій з очільником уряду вже визначились, але прізвище тримають у секреті. А ось спікер і віцеспікер вже відомі – керуватиме Радою Дмитро Разумков. Його першим заступником стане Руслан Стефанчук.

Парламентській меншості залишається брати участь у змаганні за керівництво двома комітетами та посаду другого віцеспікера. Зазвичай це той нещасний, який щоп’ятниці в порожній залі читає запити.

По суті, саме це і є наслідком двотижневої дискусії в рамках підготовчої групи, яка займається організацією роботи Верховної Ради.

Але навіть тут є місце для скандалів та інтриг.

Комітетське обрізання

Останні два тижні представники обраних до парламенту партій у рамках підготовчої групи по суті вирішували питання розподілу майбутніх комітетів.

Принцип Попандопула, чи Розплата за старі гріхи: як ділять повноваження нової Ради 01

Спершу представники партії влади запропонували скоротити кількість комітетів з 27 до 22. Вони це пояснили скороченням кількості міністерств та оптимізацією предметів їхнього відання. Під скорочення міг потрапити навіть комітет з питань молоді та спорту, але потім у партії влади вочевидь згадали, що саме вони єдині і привели спортсменів у Раду.

Під скорочення потрапили комітет ветеранів та людей з інвалідністю, комітет із питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, а також з питань промислової політики та підприємництва. Предмети їхнього відання по суті віднесли до повноважень інших комітетів.

Але, наприклад, виник такий монстр - комітет з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, національних меншин і міжнаціональних відносин. Тобто, комітет займатиметься питаннями від прав сексменшин до реінтеграції Донбасу.

Хоча головний привід суперечок на групі – це повноваження комітету з питань свободи слова.

Саме його та комітет з прав людини влада готова віддати опозиції. Але в компетенції комітету залишать лише три питання, зокрема права журналістів та захист свободи слова. Решта питань підуть у комітет гуманітарної та інформаційної політики, який планують віддати ексменеджеру каналу Коломойського Олександру Ткаченку.

Теоретично цей комітет свободи слова від опозиції могла б очолити Вікторія Сюмар, але тепер вона, скоріше за все, буде працювати або в комітеті з питань місцевого самоврядування, або ж спробує стати заступником у комітеті з інформаційної політики.

"Колег бентежить, що інформаційна політика забрана з предметів відання комітету свободи слова. Але в цьому є абсолютна логіка, бо будь-яку політику має формувати влада і формувати та реалізовувати її своїми діяти. А в комітетах опозиції мають бути зосереджені контрольні функції", - пояснив позицію "Слуги народу" Данило Гетманцев.

Насправді, контрольні функції – це комітет свободи слова, регламентний та бюджетний, а також комісія з питань приватизації. Саме їх багато скликань поспіль віддавали опозиції. Традицію перекреслили у 2012, коли більшість отримала Партія регіонів. Більшість БПП-НФ також вирішила за краще мати ці комітети в себе.

Точніше Опоблоку тоді віддавали регламентний комітет, але опозиція відмовилась від цієї пропозиції, бо все одно б більшість була у влади.

Зараз історія буде така ж – більшість у всіх комітетах буде у "Слуги народу". І їм нічого не завадить проводити свої рішення, крім тиску громадськості.

Мінімальна євроінтеграція

Також депутати на підготовчій групі визначились із мінімальною і максимальною кількістю депутатів у комітетах – їх має бути від 7 до 31.

А от далі почалося найцікавіше в рубриці "мы делили апельсин – много наших полегло". Депутати почали ділити, скільки представників політичних сил може бути в комітетах.

У "Слузі народу" напрацювали свою схему розподілу, за якою 60% складу комітетів відходить їхній політсилі.

Але в деякі комітети в "Слуг" явно не вистачає спеціалістів. Наприклад, на всю фракцію у них один дипломат Богдан Яременко.

У вівторок представниця "Європейської солідарності" Іванна Климпуш-Цинцадзе оприлюднила попередній кількісний розклад по комітетах.

Принцип Попандопула, чи Розплата за старі гріхи: як ділять повноваження нової Ради 02

Найбільше її обурення викликав той факт, що в комітеті з питань євроінтеграції буде лише 7 осіб.

"Вони виходять з того, що в людей, які можуть займатися цим питанням з 254 в кращому випадку 4. Тоді як в ЄС їх може вистачити на весь склад комітету. Тому вони так і обмежили кількість, бо більше їм туди нікого відправити. Інших краще відправити в діджиталізацію", - каже один з майбутніх депутатів ЄС.

Представники партії влади поки не знайшли, як відповісти на цей закид опозиції.

Хоча, правду кажучи, і в Раді попереднього скликання цей комітет складався лише з 9 осіб. А комітет давав експертні висновки по всіх законопроектах, бо вони могли зачіпати євроінтеграцію України.

"У 2014 євроінтеграція України тільки починалася, тому і затвердили такий невеликий склад", - відповіла Цинцадзе на запитання журналістів у четвер.

Прокрустове ложе опозиції

Ще одне проблемне питання – розподіл квот у комітетах та їхньому керівництві.

Закон про регламент визначає, що "квоти розподілу посад голів комітетів, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів визначаються пропорційно від кількісного складу депутатських фракцій (депутатських груп) до фактичної чисельності народних депутатів у порядку, встановленому Верховною Радою".

З огляду на цей закон "Слуга народу" вирахував свою квоту у 60%.

Закон "Про комітети" передбачає, що голова комітету, його перший заступник та секретар комітету не можуть бути членами однієї фракції.

У вівторок Дмитро Разумков заявив, що "за рахунок позицій перших заступників, заступників та секретарів усі фракції отримають представництво у керівництві комітетами".

Але опозиція з цим не погоджується.

"Ми зацікавлені в справедливому розподілі сфер впливу. Ми вважаємо, що контрольні функції мають належати опозиції, влада це бачить по-іншому. Наприклад, 60% депутатів обрано від "Слуги народу". При цьому "Слуга народу" претендує з 23 на 21 комітет. Це не 60% і не 80%. Крім того, вони винайшли таку цікаву формулу для розрахунків – всі абсолютно посади беруться за 100%. Тобто тотожні посади голови бюджетного комітету і секретаря в комітеті по спорту. Вони абсолютно тотожні для них, а далі більшість бере собі краще", - обурився представник ОПЗЖ Сергій Льовочкін у розмові з журналістами.

У "Голосі" теж не в захваті від "квот" "Слуги народу".

Адже їхня фракція має 20 депутатів, а комітетів 23. Тобто вони фізично не можуть податися в усі комітети.

"По суті вони віддають можливість 4 фракціям опозиції поборотися за 3 посади – керівників двох комітетів і віцеспікера", - кажуть в ЄС.

Ще до обіду в четвер ЄС не претендувала на посаду віцеспікера. Їхня позиція змінилась лише після того, як їх стали звинувачувати в тому, що вони фактично "зливають" цю посаду ОПЗЖ. Крім того, на підгрупі Андрій Кожем'якін заявив, що вони як опозиція подають кандидата на віцеспікера.

"Ми свою кандидатуру подали, але я не назву імені, бо ми так домовились – не називати персоналій. А тепер і інші подають кандидатуру віцеспікера, бо інакше вони наче і не в опозиції", - пожартував депутат.

Станом на четвер "Батьківщина" подала у віцеспікери Олену Кондратюк, позафракційні - Ірину Констанкевич (яка очолювала благодійний фонд бізнеспартнера Коломойського Ігоря Палиці), ЄС обирає між Артуром Герасимовим та Іванною Климпуш-Цинцадзе. А Опоблок, кажуть, також може подати зовсім не Віктора Медведчука, а кандидатуру жінки. Щоб не вибиватись із загального фону гендерних прав.

Принцип Попандопула, чи Розплата за старі гріхи: як ділять повноваження нової Ради 03

Однак у пятницю "Батьківщина" свою кандидатуру відкликала після консультацій "з іншими колегами".

 Чому? Олена Кондратюк сама не хоче? Це одна з версій. У "Батьківщині" кажуть, що вирішили не брати ніяких посад – просто "вічні опозиціонери". Але є ще й третя версія – "Батьківщина" по-тихому підіграла Ірині Констанкевич. Адже керівництво партії давно дружить з Ігорем Палицею. Хоча офіційно, звісно ж, саме цю версію заперечують.

Таємниця першої сесії

"Скажи, а є вже план засідання", - спитала Галина Янченко у свого колеги Данила Гетманцева на виході з Ради. "Ні", - відповів депутат від "Слуги народу".

План засідання 29 серпня зараз становить найбільшу інтригу.

Ще місяць тому журналістам закидували різні версії – що "Слуга народу" в перший день ухвалить 70 законопроектів, які лежать у парламенті з минулого скликання і так покаже ефективність. В іншій версії, такі законопроекти подасть президент (близько 30) і депутати тут же внесуть зміни в регламент, щоб розглядати їх позачергово і без опрацювання в комітетах. При цьому робота триватиме всю ніч.

Третя версія – що депутати внесуть зміни в Конституцію, щоб зняти з себе недоторканність. Але без висновку КС і за одне засідання це зробити неможливо.

Є ще один варіант - раніше майбутній керівник фракції "Слуга народу" Давид Арахамія заявляв, що у перший день роботи новообрана Рада працюватиме доти, доки не сформує новий уряд та не призначить прем'єр-міністра.

Дмитро Разумков не виключив цього варіанту.

Регламент передбачає проведення урочистого засідання з присягою. Цього разу її зачитає Юлій Іоффе. Далі депутати пропонують з 13 години першу сесію.

На першій сесії депутати розглядають питання:

1) формування Тимчасової президії першої сесії (попердньо запропоновано Разумова, Стефанчука, Кожем'якіна, Забродського від ЄС, Іоффе від ОПЗЖ та Железняк від "Голосу" );

2) формування та реєстрація депутатських фракцій (депутатських груп);

3) доповідь голови Верховної Ради попереднього скликання про стан законодавчої роботи в парламенті (Сегій Льовочкін хоче її в письмовому вигляді);

4) обрання лічильної комісії;

5) обрання голови Верховної Ради;

6) обрання першого заступника та заступника голови ВР;

7) заслуховування позачергового послання президента України про внутрішнє і зовнішнє становище України;

8) заслуховування доповіді підготовчої депутатської групи, запитання доповідачу і відповіді на них;

9) про комітети;

Решту питань депутати мають узгодити за нормами Регламенту. Позачергово включаються кадрові питання. Тому на першій сесії депутати можуть розглянути питання прем'єра, як і питання уряду.

Кандидатура прем’єра вже визначена, а ось міністри ще ні. І тут треба згадати другу цитату Арахамії, що звертався до колег з інших фракцій, щоб вони запропонували кандидатури в Кабмін.

Оскільки в Раді наступного скликання буде монобільшість, якій не потрібна коалиція, то вочевидь делегувати своїх кандидатів інші фракції не повинні. Тобто йдеться про таке собі непублічне прохання порадити професіоналів. Але навіть його ніхто з представників ОПЗЖ, ЄС і "Батьківщини" в четвер не підтвердив.

Непублічно це підтвердили лише в "Голосі".

"Так, були такі розмови. Вони просили дати людей в уряд. Ми у відповідь спитали, чи не хочуть вони нам назвати кандидатуру прем’єра? Показати хоч приблизно його програму. На що нам сказали, що ні. А ми відповіли, що можуть шукати далі", - розповів один з майбутніх депутатів.

Тому в "Слуг" є ще тиждень на пошуки кандидатів в міністри. Тим більше, що деякі політичні гравці вже готові запропонувати своїх кандидатів "по-тихому".

 Тетяна Ніколаєнко, "Цензор.НЕТ"

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику