Цензор.НЕТ

15.11.19 09:30

Тихий бюджет і битва за Дорожній фонд

Автор: Тетяна Ніколаєнко

Якщо ви гадаєте, що лишень Олег Ляшко пішов із Ради – і бюджет перестали ухвалювати під ялинку в коньячному угарі о 5-й ранку, то це не зовсім так. Раннє ухвалення бюджету – наслідок довгострокового бюджетного планування, яке ввели кілька років тому.

Минулого року бюджет також ухвалили рекордно рано – 23 листопада. Бюджет же на 2020 рік вийшов взагалі рекордно швидким. Але все одно не без скандалу.

Тихий бюджет і битва за Дорожній фонд 01

Між першим і другим читанням Кабмін не пішов на суттєві зміни головного фінансового документу країни. Економічне зростання заплановано на рівні 3,7%, інфляцію – на рівні 5,5%, зростання зарплат – на 10%, а курс долара – на рівні 27 (у минулому році було 28). Мінімальну зарплату залишили на рівні 4723 гривні на місяць, а дефіцит бюджету становитиме 2% від ВВП.

Видатки на оборону залишилися на рівні 5,45% від ВВП. На інфрастурктуру буде витрачено майже 74 мільярди гривень. Доходи освітян практично не виростуть, але молодим вчителям виплатять одноразову матеріальну допомогу в сумі 21 тисяча гривень. 4 мільярди за незрозумілою системою будуть виділені на допомогу фермерським господарствам.

Частину нервів Оксані Маркаровій зберегло те, що бюджет на наступний рік розраховували на старій податковій базі. Таким чином, вона уникла боротьби за квоти і мита різних фінансово-промислових груп.

Тихий бюджет і битва за Дорожній фонд 02

Хоча з іншого боку, бюджетний комітет пропонував збільшити дохідну частину на суму до 20 мільйонів гривень за рахунок збільшення податку на прибуток з дивідендів та корпоративних прав; скасування звільнення від оподаткування ввезення вітроенергетичних установок, сонячних панелей, трансформаторів; зміни оподаткування операцій з експорту зернових; скасування звільнення платників єдиного податку від земельного податку і навіть унормування правового статусу криптовалют.

Серед небагатьох позицій, які уряд врахував:

- збільшити доходи загального фонду щодо збору за видачу спеціальних дозволів на користування надрами на 500 мільйонів гривень.

- збільшити за спеціальним фондом прогноз надходжень плати за ліцензії на здійснення діяльності у сфері азартних ігор на 1,4 мільярда гривень.

- унормувати збереження у спеціальному фонді на наступний рік залишків конфіскованих коштів, які надійшли в поточному році з цільовим спрямуванням Укравтодору.

Одна із суттєвих змін - Кабінет міністрів повернув до бюджету на 2020 рік субвенції на соціально-економічний розвиток територій. Соцеконом – це зазвичай стаття, з якої депутати годують свій округ, і вона вважається корупційно ризикованою. Уряд Гончарука виділив на це мінімальні 2 мільярди гривень – трошки більше, ніж два бюджети утримання Офісу президента (916 мільйонів) або річне фінансування апарату Верховної Ради (2,07 мільярда) чи Державного управління справами (2,4 мільярда).

Більше того, гроші на соцеконом витягнуть із Фонду регіонального розвитку, який становитиме цього року 7,5 мільярда гривень. Це менше, ніж отримає Генеральна прокуратура (7,6 мільярда).

Подібні мінімальні видатки на місця дуже обурили мажоритарників. Справа в тому, що восени уряд уже на 224 мільйони гривень скоротив видатки на фінансування проєктів регіонального розвитку. В низці регіонів через це просто не змогли виплатити гроші компаніям, які виграли тендери і провели роботи, зокрема на ремонт доріг.

Оскільки мажоритарників і так обділили, то вони стали боротися за всі існуючі можливості для місцевих бюджетів.

У середу половина засідання бюджетного комітету виявилась присвяченою правці номер 209 до бюджетного кодексу. Вона передбачала скасування направлення 13,44% від акцизного збору з палива до дорожнього фонду, що в сумі становило 7,7 мільярда. Просити за поправку прийшов навіть мер Києва Віталій Кличко і мер Чернігова.

Тихий бюджет і битва за Дорожній фонд 03

Попри це, комітет відхилив поправку, як таку, що розбалансовує бюджет. Але в четвер, за наполяганням нардепа Зіновія Андрійовича вона була винесена на голосування залом.

"Пропонується на 2020 рік залишити за місцевими бюджетами. В 2019 році завершиться етап децентралізації. Акцизний збір для місцевих бюджетів сягає від 10 до 60 відсотків. Коли уряд і Міністерство фінансів декларує про фінансову децентралізацію, наступного року цей податок буде в дорожньому державному фонді, де керівництво області в ручному режимі буде розподіляти, і недопустимо його забирати. Пропонується на 2020 рік залишити за місцевими громадами, дати можливість їм стати на ноги, а з 1 січня 2021 року ми будемо його наповнювати в Державний дорожній фонд", - запропонував Андрійович.

275 депутатів натисли кнопку "за".

Після голосування Маркарова підійша до Дмитра Разумкова, і спікер оголосив перерву. Фракцію "Слуг народу" покликали в "Катрусин кінозал" на розмову з прем’єром.

Насправді не можна сказати, що в цьому пункті уряд Гончарука вигадав якийсь велосипед.

"В 2017 році було ухвалено закон про Дорожній фонд. Відповідно до цього закону в нього спрямовувались кошти від акцизу на паливо, перший рік - 50%, потім 75% і в 2020 мало іти 100%. Тобто це вимога закону, щоб ці кошти повністю ішли туди", - пояснив журналістам керівник податкового комітету Данило Гетманцев.

"По суті, на місцях ці гроші шли переважно на лавочки і ліхтарі. Навіть якщо вони їх пустять з місцевого бюджету на дороги, то вони їх зможуть зробити лише в населених пунктах, а не між ними", - пояснив один із депутатів "Голосу".

Під час двогодинної дискусії з фракцією, за словами депутатів, прем’єр Олексій Гончарук намагався переконати депутатів відмовитись від правки. У відповідь ті казали, що їм наступного тижня їхати в регіони, і їх там і так з’їдять.

За словами Гончарука, розподіл грошей через центр і Дорожній фонд нестиме менше корупційних ризиків, він пропонував депутатам домовлятися з головами ОДА, щоб будували дороги саме в їхньому регіоні. На що депутати сказали, що домовотись з головами ОДА вони не зможуть, бо ті їх ні в що не ставлять.

Дискусія зайшла в глухий кут.

Вийшовши із зали, один з депутатів повідомив, що тепер доведеться іншими правками відкоригувати усе. "Єдине, що скоріше за все, Ірина Верещук таки втратить свою посаду представника уряду в Раді, бо вона не змогла прокомунікувати це питання і повідомити, що є проблеми", - сказав депутат.

Як відомо, вчора "Лівий берег" писав, що прем’єр після того, як Верещук не проголосувала закон про землю, заявив, що вона не має більше представляти його уряд.

На уточнення, чи правда, що, крім іншого, причиною такого спротиву депутатів стало те, що Ахметову в обмін на підтримку закону про ринок землі 4 голосами зберегли ренту на руду на рівні 12%, а не 14%, депутат заперечив.

За його словами, ахметівці просили 10%, зважаючи на кон’юнктуру ринку.

Повернувшись в зал, спікер почав ставити на підтвердження низку правок, щоб збалансувати бюджет.

В цей час дехто зі "слуг" продовжував отримувати смс з проханнями допомогти вибити з бюджета кілька десятків мільйонів. Так, Михайлу Радуцькому написав ексміністр здоров’я Юрій Поляченко, який тиждень очолює інститут трасплантології, щоб той допоміг отримати через комітет 20-30 мільйонів.

Тихий бюджет і битва за Дорожній фонд 04

Хоча вже явно було пізно. Бюджет тримали в кабмінівських рамках.

"Шановні друзі, я так розумію, що те, що ми брали перерву з вами, це як помста за те, що ми зберегли акциз 13,44 місцевим бюджетам. І, фактично, те, що ви зараз ставите на підтвердження низку правок, погоджених профільним комітетом бюджету, фактично, ви вгроблюєте всю субвенцію державного бюджету місцевим органам влади на дороги. Я думаю, що вам подякують, звичайно, органи місцевого самоврядування в рамках децентралізації, яку ви хочете закінчити наступного року", – заявив нардеп Тарас Батенко з групи Палиці.

"Шановні колеги, ми не вгроблюємо децентралізацію, ми намагаємось збалансувати бюджет-2020, щоб він був коректним і щоб він відбувся", - відповів йому Юрій Кузбит з профільного комітету.

Після Батенка в наступі на децентралізацію владу звинуватила й Ірина Геращенко, втім, попри це, Бюджетний кодекс було проголосовано. Так само, як годиною пізніше – бюджет.

Абсолютно спокійно. Настільки, що ЗМІ це майже не помітили за скандалом, який влаштувала Анна Скороход.

Тетяна Ніколаєнко, Цензор.НЕТ

Смотреть комментарии → ← Назад в рубрику