Цензор.НЕТ

21.05.18 13:30
Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Чи є спосіб ефективно протидіяти незаконній забудові в Україні?

Незаконна забудова завжди була гострим питанням для будівельної галузі України. Щоб остаточно поставити крапку у цій проблематиці потрібно аналізувати першопричини та усувати їх. Звичайно, змінити мислення та систему цінностей всіх забудовників неможливо, однак реально на рівні держави впровадити заходи, які диктуватимуть чіткі правила роботи: або ти ведеш свій бізнес чесно і розвиваєш діяльність, або йдеш з ринку – і без будь-яких компромісів.

На етапі дозвільних процедур такі «фільтри» створено. Сьогодні вже не можна занизити категорію складності об’єкта, подати органу архбудконтролю недостовірні відомості та, прикриваючись зареєстрованою декларацією, почати зводити «хмарочос», який у подальшому перейде у статус незаконного. Багатоповерхівки, житлові комплекси, офісні та торговельні центри, складні об’єкти тепер будуються виключно за дозволом. І якщо замовник його отримав, це свідчить, що з документами все гаразд, а наміри забудови відповідають цільовому призначенню земельної ділянки.

Однак навіть законно розпочате будівництво може потрапити у перелік проблемних. І причина цього – недосконалість діючого в нашій державі порядку здійснення контролю. У той час, як європейська та міжнародна спільноти знайшли ефективні механізми запобігання таким випадкам та побудували ризик-орієнтовану систему, ми продовжуємо працювати за застарілими стандартами.

Сьогодні українським законодавством встановлено такі терміни проведення планових контрольно-інспекційних заходів, що фактично перевірити об’єкт можливо лише один раз за весь термін будівництва. А оскільки план перевірок формується на рік, важко спрогнозувати на якій стадії перебуватимуть роботи: на початковій чи об’єкт готуватиметься до здачі в експлуатацію.

Не перекриває ці недоліки і механізм проведення позапланових перевірок. Так, до ДАБІ звертаються представники громадськості щодо тих чи інших будівництв. Однак частіше – щодо майже добудованих. Посадові особи архбудконтролю виходять на перевірку, виявляють порушення, але усунути їх вже неможливо. У результаті маємо те ж проблемне будівництво, судові спори та невдоволення громадськості.

Потрапляють у такі ситуації не лише непорядні забудовники. Є випадки, коли замовник не знає, що порушує закон. Поки це з’ясується, будинок вже стоїть, кошти вкладені.

Тобто діюча система контролю не забезпечує виконання покладених на неї основних завдань, зокрема, не дає можливості оперативно виявити порушення та своєчасно надати забудовнику інформацію.

Тож, аналізуючи власну практику роботи та міжнародний досвід, Держархбудінспекцією напрацьовано пропозиції щодо нової концепції контролю, яка орієнтується на запобігання порушенням. В її основу закладено нові принципи взаємодії із суб’єктами містобудівної діяльності, основний з яких – не лякати забудовників штрафами, а спільно працювати на результат – забезпечення належного якісного будівництва. І тут важливу роль відіграє консультаційний супровід та допомога.

Що ж пропонуємо? Відмовитись від планових перевірок та перейти на поетапний огляд виконання будівельних робіт. Тобто, по завершенню чергового етапу будівництва замовник запрошує орган архбудконтролю на перевірку. Посадові особи виходять на об’єкт і засвідчують відповідність виконаних робіт проектним рішенням та будівельним нормам.

В залежності від класу наслідків об’єкта етапів огляду може бути декілька – це, зокрема, нульовий цикл, каркас, мережі.

Крім того, необхідно переглянути і систему накладення штрафних санкцій. Ми пропонуємо, не притягувати одразу суб’єктів містобудування до відповідальності, а надавати рекомендації та строки на усунення порушень. Якщо з об’єктивних причин у ці терміни їх не усунуто, то строк може бути продовжено. І лише у випадку цілковитого ігнорування вимог та приписів органу контролю до будівельників застосовувати штрафні санкції.

Які результати очікуємо від змін? По-перше, підвищення якості та надійності об’єктів, що будуються, та зменшення кількості незаконних, проблемних будівництв. Адже чесний бізнес так само, як і держава зацікавлений в уникненні ризиків, пов’язаних з допущенням помилок і порушень. У той же час, для непорядних забудовників новий підхід – це шлях до унеможливлення діяльності: не отримавши засвідчення відповідності кожного етапу будівництва, ввести об’єкт в експлуатацію буде неможливо. І звернення до суду тут вже навряд допоможе.

Нова концепція забезпечить максимальну публічність процесу будівництва: громадськість, інвестори бачитимуть, що на об’єкт є вся дозвільна документація, замовник відкритий до органів архбудконтролю та всі етапи будівельних робіт пройшли огляд. Тож до таких забудов не виникатиме питань.

Тобто, розробляючи пропозиції, ми намагалися максимально врахувати інтереси всіх сторін – держави, якій потрібно впорядковувати ринок та розвивати будівельну галузь, громадськості, що справедливо вимагає ліквідувати прояви свавілля з боку нечесних забудовників та хоче мати комфортну і безпечну інфраструктуру, та бізнесу, що зацікавлений працювати у прозорому та зрозумілому правовому полі. 


Дивитися коментарі → ← Назад до рубрики