Катерина Одарченко політтехнолог, партнер компанії "SIC Group Ukrainе"

Редакція Цензор.НЕТ може не поділяти позицію авторів. Відповідальність за матеріали в розділі "Блоги" несуть автори текстів.

Уряд vs коронавірус : хто кого?

326 0
Уряд vs коронавірус : хто кого?

Пандемія коронавірусу Covid-19 настільки швидко поширилася в світі, що уряди більшості країн просто виявилися неготовими до розвитку таких подій. У багатьох країнах зростає кількість людей, які захворіли та померли https://cutt.ly/Etmkg0h. Спалах хвороби в Україні припав на 21-й уряд Дениса Шмигаля, призначений Верховною Радою 04 березня. Подолання поширення хвороби і мінімізація соціальних та економічних наслідків стане справжнім серйозним випробуванням для цього складу Кабінету Міністрів. Хто кого здолає?

Якщо уряд діятиме швидко професійно і ефективно, це стане фактичним свіченням його професійної придатності й фактичною перепусткою в світ великої української політики. В разі ж невдачі можна припускати, що парламент і президент не будуть роздумувати довго, адже приклад блискавичної відставки уряду Олексія Гончарука, який провалив плани соціально-економічного розвитку і надходжень до бюджету є повчальним і дуже виразним.

Проаналізуємо найголовніші кроки нової урядової команд. У кризових умовах прем’єр-міністр продемонстрував бажання залучити до розробки економічно стратегії і рішень кращі аналітичні служби України – вони увійшли до складу щойно створеної консультативної групу при уряді. Такий підхід свідчить про системність у вирішенні складних проблем – урядовці розуміють, що фахова допомога аналітиків буде не зайвою, особливо корисними можуть бути фахові рекомендації в умовах, коли економіка може уповільнюватися впродовж кількох місяців поспіль. Продуманість і зваженість кроків дає зрозуміти, що це не команда младореформаторів на самокатах, яка сходу обіцяє запровадження ринку землі, захмарне зростання ВВП і залучених небувалих  інвестицій.

25 березня на своєму засіданні уряд запровадив режим надзвичайної ситуації на всій території України на 30 днів, до 24 квітня 2020 року https://cutt.ly/jtmkX1z . Щонайменше два місяці поспіль економіка перебуватиме в карантинному режимі. За висновками експертів, внаслідок цього, зменшення обсягу валового внутрішнього продукту у березні може становити до 5%, а в квітні – вже 12-15%. Таким чином, за рівнем економічного спаду внаслідок карантину країна може опуститися до рівня кризового 2014 року, коли річне падіння ВВП становило 8%. Ця невтішна перспектива реальна і ставлення до неї цілком серйозне.

Основні виклики, з якими необхідно впоратися уряду Дениса Шмигаля – уповільнення економічної активності, значне зменшення надходжень до бюджетів усіх рівнів, зростання дефіциту державного бюджету, необхідність домогтися довіри міжнародних фінансових організацій і партнерів України. Всі ці проблеми були актуальними й для уряду Олексія Гончарука, але новий уряд окрім спадку попередників одразу ж отримав ще й додатковий непередбачуваний негативний фактор – пандемію коронавірусу.

Позитивним чинником можна вважати те, що прем’єр-міністр адекватно оцінює ситуацію, розуміє її глибину, конструктивно співпрацює з експертним співтовариством, та вживає заходів для підтримки бізнесу і населення в умовах карантину\ https://cutt.ly/Ktml08h .

При цьому Денис Шмигаль жодного разу від призначення на посаду прем’єр-міністра не вдавався до публічної критики попереднього уряду. Як відомо, критика попередників вже стала мало не традицією в Україні. Водночас своїми діями глава уряду показує, що добре розуміє, в чому були стратегічні прорахунки уряду Гончарука і вочевидь не планує їх повторювати.

Обнадіює й те, що напередодні прем’єр-міністр підтвердив, що Україна продовжить виконувати свої зобов’язання перед міжнародними фінансовими організаціями, головною з яких для України в нинішніх умовах є Міжнародний валютний фонд. Тобто, ні про який дефолт зараз не може бути й мови – як би цю тему не просували медійні голоси одного із відомих олігархічних угруповань.

Оскільки однією з важливих вимог міжнародних фінансових партнерів була заборона повернення колишнім власникам докапіталізованих державою неплатоспроможних банків, уряд подав до парламенту свій законопроєкт https://cutt.ly/btmxwnr , яким передбачено внесення змін до закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". Урядовий законопроект врегульовує виведення з ринку неплатоспроможних банків та забороняє їх повернення екс-власникам.

В умовах екстремальних випробувань реалістичність цілей і завдань є ще однією позитивною рисою уряду Дениса Шмигаля. На противагу попередньому уряду, ніхто вже не обіцяє 40% зростання ВВП і залучення 50 млрд доларів інвестицій впродовж наступних 5 років без будь-яких реалістичних обґрунтувань і прогнозу можливих ризиків. Це також важлива ознака здатності адекватно оцінювати економічну реальність в країні.

Вочевидь, уряд Дениса Шмигаля можна було б критикувати за відсутність затвердженої економічної програми. Але при цьому не варто забувати, що цю економічну програму йому доводиться розробляти в екстремальних умовах, в яких не працював ще жоден український уряд – чинник коронавірусу неможливо залишити без уваги. До речі, фактор непередбачуваних форс-мажорних обставин відтепер має бути важливою складовою будь-якої урядової програми. Розраховувати на те, що все завжди буде добре і не виникатиме додаткових неочікуваних ризиків, в нинішніх умовах неприпустимо.

Стриманого оптимізму додає й те, що прем’єр-міністр є досвідченим менеджером-практиком, який розуміє принципи управління складними системами, він ніяк не пов’язаний з олігархічними угрупованнями. Якщо йому і надалі вдасться зберігати незалежність від забаганок олігархів, можна розраховувати на адекватну економічну політику та адекватну відповідь ключовим вкликам, перед якими постала країна.