Цензор.НЕТ

26.12.18 13:02

Нинішня ситуація ще страшніша, ніж "хлорна криза": у березні може зупинитися очистка води, - віце-президент Асоціації водоканалів Ольга Бабій

Автор: О. Скороход

Під час "хлорної кризи" влітку українці вперше дізналися про існування Асоціації водоканалів, яка відстоює інтереси галузі. Нині Асоціація знову зробила гучну заяву. Згідно із законом про ринок електроенергії у наступний рік водоканали повинні увійти зі стовідсотковою передоплатою та підписаними договорами з постачальниками електрики.

 Однак галузь вже має мільярдні борги, тому постачальники не горять бажанням укладати угоди. Тож підприємства вірогідно перейдуть на постачання визначених компаній, що поставлятимуть електрику за завищеною ціною. При цьому Нацкомісія і місцеві органи виконавчої влади не встановлюють для водоканалів ринковий тариф за їхні власні послуги.

Асоціація заявляє: галузь доводять до банкрутства. Стане неможливою виплата кредитів, взятих на оновлення інфраструктури, яка на 70% зношена, а це підірве імідж України як позичальника. Під ударом опиняться місцеві бюджети, які замість того, щоб втілювати проекти в рамках децентралізації, будуть змушені гасити діри водоканалів. Про власне оновлення мереж можна забути, оскільки з березня під загрозою опиниться процес очистки води, а також виплата заробітних плат співробітникам. Детальніше Цензор.НЕТ поспілкувався з віце-президентом Асоціації водоканалів Ольгою Бабій.

Нинішня ситуація ще страшніша, ніж хлорна криза: у березні може зупинитися очистка води, - віце-президент Асоціації водоканалів Ольга Бабій 01

ВОДОКАНАЛИ ШТУЧНО ДОВОДЯТЬ ДО БАНКРУТСТВА НА ДОГОДУ ДТЕКу

- Чому ситуація, яку необхідно вирішити у бюрократичний спосіб, дійшла до публічності і у чому головна проблема?

- Зараз ми бачимо три основні моменти. По-перше, водоканали цього разу не хочуть стати цапами-відбувайлами щодо підняття тарифів. Тому що звинувачувати у підвищенні тарифів будуть нас, хоча де-факто винен той, хто встановив ціну на електрику для постачальника останньої надії для водоканалів , яка є на 30- 40 % вищою від ціни, яка була до того – це Національна комісія. Друге. Національна комісія регулює тарифи тільки 50 водоканалів. Всім іншим тарифи встановлюють місцеві органи виконавчої влади . Зараз в нас, водоканалів, тарифів під нову вартість електроенергії нема, всі відмовляються його встановлювати – бо політика і вибори. Але, по-третє, одночасно з відсутністю тарифу на воду для населення вартість електрики для водоканалів підвищили.

- Ви заявляєте, що з 1 березня у водоканалі не буде електрики і відбудеться повна зупинка очистки води та очистки стічних вод. Що конкретно зумовить цю кризу?

- У зв'язку з тим, що впровадився новий ринок електроенергії, водоканали укладають два договори. Один договір на розподіл електроенергії з колишніми обленерго, а другий – на постачання з новими гравцями ринку. Водоканали є суб'єктом тендерних закупівель, тому всі закуповують електроенергію через систему PROZORRO. Станом на сьогодні відбулося тільки два тендери – по міському водоканалу Запоріжжя і обласному Запорізької області. Відповідно до першої процедури укладено договір на постачання електроенергії на 3 місяці, а відповідно до другої – всього на місяць. Інші тендери не відбуваються. Постачальники електроенергії не приходять на тендери і кажуть водоканалам: ми не працюватимемо з вами, бо ви ненадійні платники. В результаті чого з 1 січня водоканали мають укласти договори на постачання електроенергії з "постачальником останньої надії", якого визначить уряд, а вартість електрики, яку він буде продавати, визначить Національна комісія. Припинення постачання електроенергії може статися будь-якого моменту: або не буде договору на постачання, або буде заборгованість. Заборгованість за спожиту електроенергію буде. Тарифи не буде своєчасно скориговано і на 1 березня заборгованість становитиме місячне споживання без джерела для сплати. І тоді зупинки.

- Тобто альтернативні постачальники з вами не працюють? Хто може бути "постачальником останньої надії"?

- Відповідно до законодавства альтернативним постачальником може бути так званий "постачальник останньої надії". Це одна з компаній ДП "Укренерго". Але тариф цієї компанії як "постачальника останньої надії" на 30-40% вищий від діючого тарифу. Такий постачальник для водоканалів відповідно до закону визначається на 90 днів. Загалом норма адекватна, але ніхто не думав, що хтось скористається нею на користь зростання вартості на 40%. Якщо водоканали з 1 січня почнуть споживати електрику цього постачальника, то загальна заборгованість водоканалів за електроенергію ростиме. Зараз це 5 млрд. На 1 лютого вже буде 6 мільярдів, а на 1 березня – у межах 7-8 мільярдів. Бо джерела покриття немає.

Джерелом покриття могли би бути місцеві бюджети, які будуть змушені давати кошти водоканалам, щоб у містах не відбулося колапсу. Наприклад, для Житомира – це майже бюджет розвитку міста. Для Харкова це взагалі катастрофа, їм треба дотувати близько 30 мільйонів на місяць. Для Києва – це третина бюджету. Ця ситуація ще складніша, ніж "хлорна криза". Тому що у структурі тарифу немає таких високих показників.

- За яким тарифом ви нараховуватимете плату для споживачів?

- За старим. При тому, що тариф на електрику вже новий для нас. Дуже велику проблему матимуть малі міста. Міста не встигнуть швидко встановити тарифи і виникне також величезна заборгованість.

- З того, що ви говорите, випливає, що водоканали хочуть довести до банкрутства. Що далі?

- Енергетики хочуть довести водоканали до банкрутства. Вони і зараз фактично банкрути, але після цієї ситуації можливості виходу з кризи вже не буде. Водоканали будуть виставлені на продаж за тією ж схемою, що й обленерго. Але я є запеклим противником приватизації водоканалів! Це критична інфраструктура! Їх можна віддавати в управління, але не приватизувати. Вони мають лишатися в комунальній власності і регулюватися державою, бо без води місто не може існувати. І це те, за що можна тримати будь-якого міського голову: я тобі відключу завтра електроенергію і матимеш проблеми.

Нинішня ситуація ще страшніша, ніж хлорна криза: у березні може зупинитися очистка води, - віце-президент Асоціації водоканалів Ольга Бабій 02

ПІДВИСАЄ ВИПЛАТА КРЕДИТІВ У 600 МІЛЬЯРДІВ, ВЗЯТИХ НА ОНОВЛЕННЯ ВОДОКАНАЛІВ

- Ті водоканали, що взяли кредити на оновлення інфраструктури, у цій ситуації опиняться?

- Національна комісія не встановила водоканалам, які є позичальниками Світового банку, відшкодування вартості кредитів. По-друге, якщо виникне проблема з електрикою, такі водоканали взагалі не будуть спроможні виконувати зобов'язання. 400 мільйонів, які ми взяли зараз і 200 мільйонів, що взяли раніше, підвисають. Відповідно, мери міст, що наважилися взяти кредити, будуть вимивати свої бюджети.

- Які це міста?

- Кропивницький, Житомир, Тернопіль, Чернігів, Івано-Франківськ, Новоград-Волинський, Черкаси, Вінниця. Тобто відбудеться колапс галузі. А по-друге, ми показуємо потенційним інвесторам та кредиторам, що з водоканалами не можна працювати. Це на 70% зношеності інфраструктури.

- Але ж такі наслідки були очікувані? Чому такі зміни прийняли і чому лише зараз про це заговорили?

- Закон прийняли давно, але не прийняли ряд нормативних документів, які мали бути прийняті на додачу. Вони не прийняті у тому числі Кабінетом міністрів. Національна комісія зі свого боку затримала прийняття регулятивних документів. Їх почали приймати тільки зараз. Тому ми лише зараз побачили проблему. У них був рівно рік для того, щоб це питання врегулювати. Але це зумисне затягувалося, на мою особисту думку, з однією метою – не запроваджувати ринок електроенергії і залишити обленерго монополістами.

Бо що відбудеться зараз? Ми всі перейдемо на "постачальник останньої надії". Коштів у тарифі на відшкодування ніхто не має, будуть борги. Ніхто не розбиратиметься і уряду нічого не залишиться як перед виборами сказати, що ринок не склався і ми повертаємося на стару схему. Тобто все робиться в інтересах однієї компанії – ДТЕК. Тому що навіть на цьому постачальнику "останньої надії" найбільше прибутків отримують саме компанії ДТЕК. 50 водоканалів – до мільярда гривень на рік вимиється. І це мінімальні показники. Нічогенький такий "подарунок під ялинку" енергетикам.

- Якщо ви говорите, що до такого стану справ довели зумисне, до якого рівня сягає цей умисел?

- Це треба запитувати у прем'єра, бо він за це несе особисту відповідальність. Він та профільні віце-прем'єри і міністри мають офіційно заявити чому не відбулося те, що мало відбутися на вимогу закону. І по-друге, чому досі не прийнята постанова Кабміну, яка забороняла б відключати водоканали.

- Чого ви очікуєте від різних гілок влади?

- Ми звертались до Кабміну, до Верховної Ради. У том числі, до заступника комітету ЖКП Андрієвського, він зареєстрував зміни до закону, які вирішать дві речі. По-перше, віддетермінує для нас норму хоча б на три місяці, що дозволить Нацкомісії регулювати тариф. Це треба робити терміново. Тому що вже за три місяці будуть нарощені мільярдні борги, які незрозуміло хто буде відшкодовувати. І нести кримінальну відповідальність будуть саме директори водоканалів та мери міст. На жаль законопроект 9406 не пройшов розгляд у парламенті . Це було в той останній день, коли билися та голосували за продовження мораторію на землю. З водою було не на часі.

Я вважаю, що втрутитися зараз має особисто президент. Тому що Нацкомісія знаходиться у сфері його регулювання, і члени НКРЕКП призначаються у тому чи слів за його згодою. З однієї сторони Нацкомісія встановлює тариф електрикам. А з іншого боку – встановлює тариф водоканалам. Якщо НКРЕКП бачить, що є зростання вартості електроенергії на 40%, то чому ця група осіб своїми зумисними діями доводить до банкрутства велику кількість підприємств? Це вже кримінальна відповідальність. І до Нацкомісії з цього приводу має звернутися Інститут Президента.

- Неформальне спілкування цьому передували? З Гройсманом? Із Зубком?

- Як завжди, єдина людина, яка включилася у процес, - це Зубко. Зараз його ініціатив ніхто не чує. Коли він проводить наради і збирає інших членів Кабміну, вони реагують: ну, якось воно буде. Тому зараз питання має вирішити або Кабмін, або президент.

- Щодо ваших апеляцій до президента. Ви є членом "Самопомочі" і ваші слова можна сприйняти як частину кампанії Андрія Садового, який критикує Порошенка.

- Зараз я говорю не як політик. Ніякої критики. Я просто людина-господарник, що опікується галуззю, вимагаю втручання у вирішення проблеми людей, які за це фактично відповідають . Моє бачення та тлумачення ситуації ніяк не пов'язане з компанією Андрія Івановича. Є дві гілки влади, у площині яких лежить вирішення ситуації і над ними стоять дві особи – президент і прем'єр. Бо коли відбуваються неформальні розмови з Нацкомісією, вони говорять: тарифів на воду у вас не буде. А на воду тарифи не можуть підіймати через вибори. Добре, тоді діставайте з державного бюджету компенсацію у кілька мільярдів і компенсуйте збитки . Кабмін в особі Мінфіну робить вигляд, що проблеми немає, що збитків немає і то взагалі проблеми Національної комісії. Ну як так може бути?! Створюючи штучно фінансову неспроможність, знищують критичну галузь, яка забезпечує стале функціонування міст! Зараз все видається так, що енергетики зумисно нарощують заборгованість водоканалів за електроенергію, для того, щоб мати предмет для розмови з тією людиною, яка переможе в результаті президентської кампанії. Така собі закладка на посилення переговорної позиції.

- Чи були спроби з боку водоканалів вирішити ситуацію в судовому порядку?

- З ким судитися? З Кабміном і НКРЕКП? У нас є 5,5 млрд боргу за електрику без джерела покриття. Нам кажуть: ідіть судіться. У нас є 200 млн ПДВ, які нам Мінфін не відшкодував. Ми судимося за це вже рік з Мінфіном. А за цей час нам нарахували пеню і штраф. Зараз все в апеляціях. Судитися з державою – це як лізти голим вверх по скляній стіні.

Нинішня ситуація ще страшніша, ніж хлорна криза: у березні може зупинитися очистка води, - віце-президент Асоціації водоканалів Ольга Бабій 03

У ДИРЕКТОРІВ ВОДОКАНАЛУ НЕМАЄ ВИБОРУ: АБО КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ, АБО ПУБЛІЧНА ПОЗИЦІЯ

- Якими будуть дії Асоціації, якщо ваші вимоги не виконають?

- Ми налаштовані дуже серйозно. Якщо Верховна Рада не розгляне наше подання, ми влаштовуватимемо мітинги і страйки. У парламенті є дуже велике лобі ДТЕК, і вони зроблять все, щоб не допустити це голосування. Їм потрібне повернення до системи обленерго-монополіст.

Зараз директори усіх водоканалів звертаються до нардепів-мажоритарників. Вже відбулася прес-конференція. Тож ми переходимо в публічну площину і розповідаємо людям про те, що енергетичне лобі в країні перемогло.

Будемо просити Верховну Раду повторно вносити на розгляд законопроект 9406. Маємо надію, що хоч у січні це станеться.

- Водоканали у цій позиції згуртовані?

- Так, але є певна залежність директорів окремих водоканалів перед органами управління, і вони не виступатимуть. Ми з розумінням ставимося до цієї ситуації. Більшість же директорів просто не має вибору: або йдемо під кримінальну відповідальність, або починаємо про це публічно говорити.

- Директори яких водоканалів дуже залежать від міської адміністрації?

- Дуже серйозна ситуація в Сумах. Місцевий водоканал вже отримав повідомлення від "Сумиобленерго" про те, що з 1 січня їм припинять постачання електроенергії. А в Житомирі укладають договір за ціною +20%, це додаткові півтора мільйони на місяць. Іншого виходу немає. Залежність або незалежність, яка різниця. Коли немає електрики чи води , кого не призначай - питання не вирішиться.

- Модернізація мереж обліку та водопостачання також відходить на другий план?

- Про це забудьте. Під питанням виплата заробітної плати – з березня місяця. А про підвищення зарплати з огляду на інфляцію взагалі не йдеться.

- Як, на вашу думку, мала б відбуватися підготовка водоканалів в ідеалі?

- За 6-9 місяців мала би з'явитися вся нормативка. Також мав би бути алгоритм переходу – треба було врахувати, що водоканали є суб'єктами публічних закупівель, ми мали б укласти попередні договори і проговорити ціну. Потім, у жовтні, ми подали б усім регуляторам інформацію про те, який тариф на електроенергію працюватиме з 1 січня, і вони мали б відкоригувати тариф. Це ідеальна картина цивілізованої держави. Середнє зростання тарифу на 2019 рік у водоканалів мало би становити 15% навіть без останньої вартості електрики: звичайна інфляція, плюс ситуація з хлором, плюс зростання вартості електрики у 2018-му.

- Як ставитеся до ідеї, щоб водоканали самі встановлювали тариф на свої послуги?

- Не можна такого робити, бо монополіст не може сам встановлювати тариф. Має бути регулятор. Система має працювати за таким принципом, як, скажімо, у Польщі. Там усі водоканали у муніципальній власності. Але закон передбачає, що будь-який тариф на наступний рік розраховується водоканалом та подається на погодження муніципалітету. Протягом місяця місто має надати обґрунтовані зауваження щодо розміру тарифу, погоджує його, і тоді тариф автоматично набирає чинності. Тобто там все йде за принципом економічно обґрунтованого тарифу. Європа обрала собі принцип не спекулювати на теплі, житлі і воді. А ті споживачі, які не можуть заплатити за ринковими тарифами, мають компенсацію через різні соціальні програми.

- Можна було б перекрити збитки водоканалів через субсидії?

- У бюджеті на 2019 рік субсидії закладені на 30% менші, ніж було минулого року. А тариф на електрику вже виріс.

- Чи вже є реакція міжнародних донорів і західних кредиторів?

- Ми направили всю інформацію у Світовий банк. Також готуємо направити до посольства США, ЄБРР і головне - на ті компанії, з якими водоканали мають контракти. Коли була ситуація з хлором, ми зверталися також. Але насправді я думаю, що це наше внутрішнє питання і ми маємо самі це вирішувати.

- Якщо західні компанії задіяні у спільних проектах з модернізації українських водоканалів, то їх це може торкнутися.

- Їх уже торкнулося. Але не думаю, що вони висловлюватимуть свою позицію. Їм краще втратити гроші, ніж втратити репутацію. Тут є інший бік для України. Якщо водоканали не відшкодовуватимуть вчасно всі запозичення, то Мінфін буде нараховувати шалені штрафні санкції. Якщо водоканали, які є у проекті "Інфраструктура", і взяли кредити, на 1 липня матимуть заборгованість у 20-30 мільйонів доларів, то їм таку пеню і нарахують. А потім за це все заплатить споживач.

- Яким чином?

- Придумають якусь схему, включать регуляторні втрати у тариф, і все. Середньостатистичне місто на покриття збитків по електриці водоканалам зараз дає 30-40 мільйонів гривень. Це два дитячі садочки. Чому місто має платити з місцевого за збитки, яких завдає йому держава, замість того, щоб будувати школу чи садочки?

- Тобто у даному разі децентралізація працює навпаки?

- Так, державне регулювання завдає збитків місцевим бюджетам.

Нинішня ситуація ще страшніша, ніж хлорна криза: у березні може зупинитися очистка води, - віце-президент Асоціації водоканалів Ольга Бабій 04

МИ І ДАЛІ КУПУЄМО ХЛОР ЗА КОРДОНОМ, НА 40% ДЕШЕВШЕ, НІЖ У "ДНІПРОАЗОТУ"

- Поговорімо про "хлорну кризу", що була влітку. У тій ситуації з хлором все вирішилося в останній момент.

- Після інтерв'ю, коли я сказала, що винен президент, та після певних нарад в КМУ.

- Ви переконані, що Порошенко втрутився?

- Служба безпеки, яка тоді втрутилася у ситуацію, підпорядкована кому? Президенту? Я йому щиро вдячна, що він тоді втрутився. Цистерна поїхала на Харків о 16:00 останнього дня критичного строку, і Харків був врятований. Тоді президент вирішив цю проблему .

- Що з тим хлором, який закупили за кордоном?

- Ми закуповуємо хлор з проблемами до цього часу, тому що "Дніпроазот" вставляє палиці в колеса. Він має своїх людей у системі різних служб і спецслужб. Тому є блокування імпорту, нерозмитнення, перевезень, маніпулювання цінами. Але ми навчилися з цим жити.

- Звідки зараз Україна імпортує хлор і якої він якості?

- З Румунії, Словенії, Узбекистану. Якість прекрасна. З Узбекистану, де були проблеми з контейнерами, хлор приїздить у цистернах. Зараз уже дійшли до 20% імпортного хлору від загального споживання. Також маємо резерви. І "Дніпроазот" після того як зрозумів, що ми не зупинимося, він почав поводитися з водоканалами більш толерантно. "Дніпроазот" втратив репутаційно і втратив споживача. Став спілкуватися з водоканалами, проводити спільні наради. Деяким водоканалам навіть пропонують віддетермінування. Головне, що ми зараз маємо альтернативне джерело. Крім того, іноземний хлор значно дешевший відсотків на 40. Тож хто може економити і має обігові кошти, той економить.

Але електрика – не хлор. Її не привезеш контейнером з Румунії. Ми всі приєднані до мереж обленерго, які всі є розподілювачами. Це проблема, і тут треба приймати виважене неполітичне рішення.

- Яка ситуація з якістю води і водопостачанням у сірій зоні та на окупованих територіях?

- Про це не хочу говорити, бо будь-яке моє слово про водопостачання сходу України буде розцінене, як слово політика. Там серйозна проблема, і будь-яке сказане слово може мати наслідки.

- Але вже сказано багато і політиками, і науковцями.

- Однак там не сказана правда. Зокрема, по Луганщині і Донеччині заборогованість з електрики дуже велика – близько 2,5 мільярдів.

- А в цілому 5. Тобто половина боргів припадають на дві області? У ці 2,5 млрд входять і окуповані території?

- Так. Тому поки воєнний конфлікт не врегульований, не треба розбиратися, звідки там заборгованість. Треба просто мовчки її гасити. Бо система водопостачання того регіону дуже складна, і для нашої території може бути багато загроз.

- Водоканали зіштовхнулися з хлорною кризою, нині мають енергетичну. Експерти попереджають, що наступна – це відтік кадрів. Наскільки це так?

- Люди через низький рівень зарплати виїжжджають за кордон цілими бригадами. У Києві, Львові та західних областях з цим серйозна проблема. Наприклад, газоелектрозварника чи екскаваторника вже не можна знайти. Тобто нова техніка заходить, а фахівців, які мали б на ній працювати за 10 тисяч гривень, немає. А найбільша проблема – електрослюсарі. Бо у галузі електропостачання високі зарплати, на 50% більші, ніж у водоканалах, і вони йдуть туди.

І зарплату знову-таки встановлює Нацкомісія. Львів зараз просить мінімалку для фахівців водоканалу 10500 грн. І їм галузева Нацкомісія відмовляє. Зараз мінімальні зарплати 7500-9000. Це для найбруднішої роботи. Тож зараз водоканали живуть на тих кадрах, які є.

Нинішня ситуація ще страшніша, ніж хлорна криза: у березні може зупинитися очистка води, - віце-президент Асоціації водоканалів Ольга Бабій 05

ДИРЕКТОРІВ ВОДОКАНАЛІВ МІНЯЮТЬ З ПРИХОДОМ КОЖНОЇ НОВОЇ ВЛАДИ. ТАК НЕ МАЄ БУТИ

- Чи вироблено алгоритм оновлення інфраструктури: систем обліку, очистки і знезараження?

- Асоціація розробила багато стратегій, треба просто не заважати. Нам просто треба дати раз на рік економічно обґрунтований тариф і узгодити інвестиційну програму. І все, далі ми самі все зробимо.

- Наскільки Асоціація впливова і наскільки з нею рахуються?

- Після ситуації з хлором почали рахуватися.

- Тобто ви компетентні брати на себе відповідальність за державну стратегію з оновлення інфраструктури?

- Кожен директор водоканалу компетентний на себе брати відповідальність. У Раді Асоціації 35 директорів водоканалів. Усі високопрофесійні і знають, куди першочергово у кожному підприємстві вкладати кошти. Потихеньку роблять карти мереж, яких досі в Україні не існувало. Але у держави немає розуміння загальної концепції, а тому немає фінансування. У багатьох містах є на папері є комплексні рішення, але їх ніхто не чує. Водоканали вже не можна розглядати окремо. Має бути загальна стратегія держави щодо інфраструктури.

- Стратегію має робити Міністерство?

- Міністерство має взяти на себе відповідальність за всю критичну інфраструктуру. Водоканали розробили технічні умови для стратегії. Подали у Мінрегіонрозвитку, Світовий банк готовий це фінансувати. Наскільки я знаю, по ОСББ і тепловиках також є такий проект. Але все треба коригувати з містами.

Також відбувається цікава політична ситуація. У нас політичний цикл 5 років, і з кожною новою владою міняється директор водоканалу, бо у нас це чомусь політична посада, хоча вона не має бути такою. А якою має бути класична ситуація для водоканалу? Прийняли стратегію а 15 років, і водоканал собі працює, ніхто не втручається у його роботу. Хай політика влади міняється, але водоканали, теплоенерго і будинки чіпати не можна.

- Були приклади, коли з політичних мотивів звільнили хорошого менеджера водоканалу?

- Ми боролися за Сергія Овчаренка, директора черкаського водоканалу. Це дуже професійна людина, яка багато чому навчила мене. Але він опинився під загрозою зняття після конфлікту з місцевою влади. Наразі він лишається на посаді. Провели перевірку, яка не підтвердила звинувачень проти Овчаренка. Зараз аналогічна ситуація з директором водоканалу в Чернівцях.

- Директори водоканалів, що беруть кредити, опиняються під прицілом правоохоронних органів? Як ви це пояснюєте?

- Візьмімо умовний водоканал, що взяв кредит Світового банку. Нацкомісія не встановила йому в тарифі відшкодування позики. З 1 липня у нього страшна санкція Мінфіну, і все – він під слідством. Так зняли директора водоканалу Івано-Франківська – "за зумисне доведення до збитковості", хоча його вини нема. Та і справу до кінця не доведено, у нас для відставки достатньо відкриття справ. І та програма оновлення водоканалу закрилась. Візьмуть нових фахівців, і відкриють потім на них кримінальні справи. І у теплокомуненерго така сама історія, просто вони мовчать, бо отримали ліміти на газ. Їм головне дожити до весни.

- Модель якої держав у плані модернізації системи водопостачання найкраща для України?

- Це має бути модель України, де ми маємо побудувати все найкраще для нашої ситуації. Європейська схема модернізації водопостачання для нас ідеальна. Вони брали кошти, вкладали їх в енергоємність. Скоротили до мінімуму споживання електрики і поступово замінювали аварійні комунікації. У такому разі електрика росте у вартості, але на тариф не впливає. Перші кошти вони вклали в систему обліку тепла, води, сміття. Далі, маючи показники що, де і як, мінімізували витрати електрики та провели заміну мереж. Насправді проблеми є скрізь. Наприклад, на сайті нью-йоркського водоканалу регулярно з'являються пояснення, чому іржава вода.

Ольга Скороход, "Цензор.НЕТ"

Фото: Наталя Шаромова

Дивитися коментарі → ← Назад до рубрики